Sökning: "modersmål och grammatik"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden modersmål och grammatik.

  1. 1. Nyanlända högstadieelevers uppfattningar om undervisningen i engelska i Sverige och i hemlandet och deras utvecklingsstrategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elena Georgievski; [2024]
    Nyckelord :Cummins; nyanlända elever; språkutvecklingsstrategier; undervisning i engelska;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utforskar uppfattningarna hos nyanlända högstadieelever inom undervisningen i engelska i Sverige och i sina hemländer. Samtidigt undersöks strategierna som eleverna beskriver att de använder för att förbättra och utveckla sina språkkunskaper i engelska. LÄS MER

  2. 2. Språkliga utmaningar för arabisktalande andraspråksinlärare efter 8–9 års Sverigevistelse och eventuella faktorer bakom det.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Seham Kouria; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: Processbarhetsteori; interimspråket; andraspråksutveckling; målspråket; faktorer; arabiska och svenska.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka grammatiska strukturer som fortfarande våller problem för vuxna arabisktalande andraspråksinlärare efter 8-9 års vistelse i Sverige. Denna kvalitativa studie tillämpar processbarhetsteorin för att analysera muntlig produktion utifrån en bildserie. LÄS MER

  3. 3. De förklarade deras kärlek för varandra : En kvantitativ studie i användningen av personliga och reflexiva pronomen i en gymnasiekontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ylva Craig; [2023]
    Nyckelord :gymnasieskolan; gymnasieelever; svensklärarstudenter; Sverige; svenska språket; pronomen; personliga pronomen; reflexiva pronomen; språkbruk; språkriktighet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att få en djupare förståelse för gymnasieelevers medvetenhet om de etablerade reglerna för i synnerhet användandet av det reflexiva pronomenet i possessivform, sin, och personliga pronomen i stort. Ytterligare ett syfte med studien är att få kunskap om svensklärarstudenters förhållningssätt till framtida undervisning om olika typer av pronomen. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet & ämnet svenska : En kvalitativ studie om flerspråkiga elevers erfarenheter om att läsa ämnet svenska i högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rana Hanna Aranki; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; sociokulturella perspektivet; svenska som andraspråk; svenska; högstadiet.;

    Sammanfattning : För att öka kunskapen om vad flerspråkiga elever kan ha för erfarenheter, upplevelser och åsikter om att läsa svenska tillsammans med elever som har svenska som modersmål, har jag utfört denna kvalitativa studie genom fokusgruppsintervjuer av informanter. Vidare syftar studien till att undersöka varför de flerspråkiga eleverna läser svenska (SVE) och vilken typ av stöd de flerspråkiga eleverna anser att de behöver då de läser SVE. LÄS MER

  5. 5. Ovtta nubbingielat sámegielčálli teavsttaid guorahallan gielalaš hástalusaid oaidninguovllus

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linda Marie Wågström Sevä; [2022]
    Nyckelord :Árbegiella; eatnigiella; L1 vuosttasgiella; L2 nubbigiella; SLA nuppigiela oččodeapmi; davvisámegiella; ruoŧagiella; giellaoahppa; morfologiija; syntáksa; dáhpáhusdutkan; Arvsspråk; modersmål; förstaspråk; andraspråk; SLA andraspråksinlärning; nordsamiska; svenska; grammatik; morfologi; syntax; fallstudie;

    Sammanfattning : Mun lean dahkan dáhpáhusdutkamuša mas lean buohtastahttán ja gielalaččat guorahallan njeallje teavstta maid lea čállán okta árbegielatčálli. Teavsttaid čállis lea davvisámegiella nubbingiellan ja ruoŧagiella eatnigiellan. LÄS MER