Sökning: "modersmål spanska"
Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden modersmål spanska.
1. Anpassningar och utmaningar i spanska i åk 7 : En studie på grupp- och individnivå ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Den svenska skolan har som mål att elever i unga år ska få möjligheten att lära sig minst två språk utöver sitt modersmål. Många elever är till en början nyfikna till att lära ett nytt språk, tex spanska i Åk 6, men i Åk 9 minskar intresset mycket, till exempel så får endast 66% av eleverna i spanska ett godkänt slutbetyg (Skolverket, 2014). LÄS MER
2. "Soy un vikingo español" : Narrativ identitet hos flerspråkiga gymnaiseungdomar
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Den här studien handlar om flerspråkig identitet ur ett narrativt perspektiv genom språkporträtt. Studien speglar några flerspråkiga ungdomar och deras familjers perspektiv på hur de ser på flerspråkig identitet. LÄS MER
3. Att lära sig nya ord på spanska : En studie om de strategier som tillämpas i undervisning och inlärning av nya ord i det spanska språket
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Abstrakt Bör elever lära sig nya ord från enkla listor eller genom mer innehållsrika exempel? Syftet med uppsatsen är att studera de strategier för språkinlärning som används av elever ihögstadiet, som har svenska som modersmål, i processen för att lära sig nya ord på spanskasom ett främmande språk, samt att studera de strategier som används i processen att lära utordförråd i ämnet spanska som främmande språk. Avsikten är att komma fram till vilkenkombination av strategier och metoder som är mest effektiva för denna grupp av elever vidinlärning av nytt ordförråd. LÄS MER
4. MODERSMÅLSUNDERVISNING I GRUNDSKOLAN ur ett lärar- och elevperspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : I denna studie analyseras praxis för modersmålsundervisning i grundskolan. Studiens syfte är att undersöka hur modersmålsundervisningen genomförs i grundskolan, sett från elev- respek-tive lärarperspektiv. LÄS MER
5. Flerspråkighet och identitet i skolans miljöe r- En kvalitativ undersökning på flerspråkighetens betydelse för identitetsutvecklingen.
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språkSammanfattning : Denna studie har genomförts för att bidra till forskningen kring hur man kan arbeta språkutvecklande i skolan och vad det kan ha för vinster i identitetsutvecklingen.Denna uppsats undersöker flerspråkighet, elevernas egna modersmål/förstaspråk, i relation till identiteten i skolans olika miljöer. LÄS MER