Sökning: "modersmålets betydelse för inlärningen"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden modersmålets betydelse för inlärningen.

  1. 1. Modersmålets betydelse för inlärningen av ett nytt språk. : En litteraturstudie om didaktiska möjligheter och förutsättningar för modersmålanvändning i andraspråksinlärning och kunskapsinhämtning för elever med utländsk bakgrund.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ann-Marie Andersson; Veronika Johansson; [2020]
    Nyckelord :Newly arrived students; Sweden; elementary school; first language; second-language; flerspråkighet och lärande;

    Sammanfattning : Uppsatsen tar sin grund i frågeställningen varför elever med annat modersmål än svenska verkar ha det svårare att förvärva de ämneskunskaper och språkliga färdigheter i sitt nya språk som krävs för att kunna lyckas i det vanliga klassrummet.    För att försöka komma fram till en förklaring på detta görs en litteraturstudie och genomgång av forskningsläget kring kopplingen mellan kunskapsnivå i modersmålet, språklig färdighet i det nya språket och förvärvandet av ämneskunskaper i ett klassrum där undervisningen sker på det nya språket. LÄS MER

  2. 2. Modersmålets betydelse för andraspråksinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Erika Stensson; [2013]
    Nyckelord :Andraspråk; Andraspråksutveckling; Modersmål; Förberedelseklass;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilken betydelse lärare i förberedelseklass anser att modersmålet har för andraspråksinlärningen. För att besvara syftet utgår den empiriska undersökningen utifrån två frågeställningar. LÄS MER

  3. 3. Hur lägger lärarna upp matematikundervisningen i förberedelseklassen? : En studie om lärarnas upplevelser, arbetssätt och svårigheter de möter i förberedelseklassen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Saadet Pelin Uluseker; [2012]
    Nyckelord :Intercultural learning; social perspective; preparatory class; communication; knowledge; Mathematics; background knowledge; Interkulturella lärandet; sociala perspektivet; förberedelseklassen; kommunikation; kunskapsutveckling; Matematik; bakgrundskunskaper;

    Sammanfattning : National Agency for Education for the results of national sample results show that students with another mother tongue than Swedish have low results with a larger percentage than majority students. Research shows that this depends on their mother tongue and the importance of language in the subject to learn. LÄS MER

  4. 4. Modersmålsbaserad svenskundervisning MBV : En jämförande studie mellan MBV och en modell för alfabetisering på svenska

    L2-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Annika Forsberg; [2011]
    Nyckelord :alfabetisering; analfabeter; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Det egna modersmålet utgör kärnan i en individs identitet och är centralt för känslan av social och kulturell tillhörighet. Särskilt viktigt blir det egna språket i mötet med en ny kultur och ett nytt språk. Att få använda sitt modersmål i det mötet kan bli en säker väg in i allt det nya. LÄS MER

  5. 5. Elevernas upplevelser av modersmålets betydelse i andraspråksutvecklingen : En kvalitativ undersökning ur ett elevperspektiv

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Eleni Thomaidou; [2010]
    Nyckelord :Andraspråk; andraspråksutveckling; elevperspektiv; modersmål; modersmålsundervisning; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att få en inblick i hur barn tänker kring sitt modersmål och om de anser att det påverkar andraspråksutvecklingen. Litteraturgenomgången innefattar forskning kring andraspråksutveckling och en del av de teorier som kan påverka inlärningen. LÄS MER