Sökning: "modersmåls betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden modersmåls betydelse.

  1. 1. Modersmålsundervisnings betydelse för tvåspråkiga elevers lärande i skolan en kvalitativ studie om tvåspråkiga elevers lärande och modersmåls påverkan i årkurs 5 -6

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Zozan Abdulkarim; Hana Omar; [2017-02-15]
    Nyckelord :tvåspråkighet; modersmål och förstaspråk; identitet; andraspråk; andraspråksundervisning;

    Sammanfattning : Syfte: Huvudsyftet bakom vår studie är att undersöka hur andraspråkiga elevers prestationer i skolämnen förknippas med och påverkas av deltagandet i modersmålsundervisning. Det vill säga hur eleverna delaktighet och arbete i det första språket påverkar elevernas prestationer, utveckling och eventuella förbättring av kunskaper i skolämnen. LÄS MER

  2. 2. Att undervisa nyanlända i högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Danielle Holst Myrnäs; [2016]
    Nyckelord :Förberedelseklass; pedagogik; kultur; framgångsfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att identifiera de utmaningar och möjligheter en högstadielärare möter vid undervisning av nyanlända elever. Datainsamlingen gjordes med öppna intervjuer då syftet var att undersöka pedagogernas uppfattningar och erfarenheter från sitt arbete med denna grupp elever. LÄS MER

  3. 3. Modersmåls inverkan för att väcka elevers intresse för inlärning

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Bawath Sabeh Mezel; [2016]
    Nyckelord :Inlärning; Inverkan; Modersmål; Motivation; Nyanlända elever; Utveckling;

    Sammanfattning : AbstractFöreliggande studie är mitt examensarbete inom grundlärarutbildningen F-6. Syftet med arbetet är att undersöka lärares initiativ till att stimulera och motivera elever med olika bakgrunder att utveckla sin förmåga att behärska det svenska språket och vilken betydelse modersmålet har i denna utveckling. LÄS MER

  4. 4. Modersmålsundervisningens betydelse för elevers utveckling, identitet och lärande av det svenska språket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Johanna Månsson; Josephine Delbo; [2013]
    Nyckelord :Kultur; Modersmålsundervisning; Språk; Identitet;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att utifrån informanterna och den valde skolan undersöka modersmålets betydelse för elevens utveckling som individ och i sitt lärande av det svenska språket. Vi vill även undersöka modersmåls- och svensklärarnas samarbete med varandra samt deras syn på modersmålsundervisning. LÄS MER

  5. 5. Hur skolan kan främja integration och inkludering av flerspråkiga elever

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Methak Abedali; [2013]
    Nyckelord :Nyckelord: integrering; inkludering; flerspråkighet; förberedelseklass; modersmåls undervisning; studiehanledning på modersmålet;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om hur flerspråkiga elever integreras och inkluderas i en mångkulturell skola. Fyra olika lärare intervjuades efter en frågemanual där samma frågor ställdes till alla intervjuade. LÄS MER