Sökning: "modersmålspedagoger"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet modersmålspedagoger.

  1. 1. Flerspråkighet i förskolan : förskollärares attityder till förstaspråksinlärning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kezban Ataman; Josefine Sundemo Edsmyr; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förstaspråksinlärning; modersmålspedagoger; förskola; språklig medvetenhet;

    Sammanfattning : I vår studie är syftet att undersöka förskollärares upplevelser samt attityder till uppdraget att arbeta med barns förstaspråksinlärning i förskolans verksamhet. Sverige är ett mångkulturellt samhälle med olika kulturella influenser. LÄS MER

  2. 2. Modersmålsstödet som försvann : förskollärares erfarenheter av att arbeta med och utan stöd från modersmålspedagoger.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecka Engberg; Anna-Karin Söder; [2017]
    Nyckelord :Modersmålsutveckling; modersmålspedagoger; förskollärare och kompetens;

    Sammanfattning : Den ökade invandringen och läroplanens strävansmål gör att arbetet kring modersmålsutvecklingen kommer upp i diskussion allt mer. Fler barn med andra modersmål och fler språk i förskolan är en utmaning för pedagogerna. LÄS MER

  3. 3. "Uppmärksammar man ett språk ska man uppmärksamma alla" : En studie om förskollärares uppfattningar och arbetssätt kring barns modersmål och kulturella identitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Arvidsson; [2017]
    Nyckelord :modersmål; kulturell identitet; förskola; förskollärare; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på förskollärares uppfattningar och arbetssätt kring modersmål och kulturell identitet i förskolan. I studien presenteras inledningsvis forskning som visar att barn behöver utveckla sina språkkunskaper i sitt modersmål för att ha större möjlighet att utveckla kunskaper i fler språk. LÄS MER

  4. 4. Interkulturalitet och kulturella maktordningar i förskolan : En studie om hur pedagoger från tre mångkulturella förskolor resonerar kring interkulturalitet och kulturella maktordningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida von Bothmer; Jenny Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Förskola; Interkultur; Makt; Andrafiering; Norm;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur förskollärare, barnskötare och modersmålspedagoger resonerar kring kulturella maktordningar och interkulturalitet på tre mångkulturella förskolor. Empirin har samlats in med hjälp av nio semistrukturerade intervjuer med pedagoger från de olika yrkeskategorierna. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta i flerspråkig förskola : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av att arbeta tillsammans med barn, med annat modersmål än svenska, i deras språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jessica Uskali; Maja Sandin; [2016]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; flerspråkighet; modersmål; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och analysera förskollärares erfarenheter och upplevelser av att bemöta och arbeta med barn som har ett annat modersmål än svenska, i deras språkutveckling i förskolan. För att bidra till kunskapsutveckling i arbetet med flerspråkighet, utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER