Sökning: "modersmålsstödjare"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet modersmålsstödjare.

  1. 1. Flerspråkighet i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare stödjer flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Emelie Jonsson; Beri Yenigün; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; förskollärare; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie genomfördes i syfte att öka kunskapen om hur förskollärare beskriver sitt arbete för att stötta flerspråkiga barn i deras språkliga utveckling i förskolan. För att undersöka detta har åtta förskollärare intervjuats. LÄS MER

  2. 2. Språkstörningar hos flerspråkiga barn : Förskollärares upptäckt och arbete med misstänkta språkstörningar hos flerspråkiga barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Stina Karlman; Johanna Sundin; [2021]
    Nyckelord :språkstörningar; flerspråkighet; förskola; förskollärare; modersmålsstödjare; akk; tras; dilemma;

    Sammanfattning : Inledning Studien är en undersökning av hur förskollärare kan upptäcka språkstörningar hos flerspråkiga barn. Detta även om förskollärarna inte talar de olika modersmål som barnen talar. Studien behandlar även förskollärares arbetssätt med och upptäckten av språkstörningar hos flerspråkiga barn. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta språkutvecklande i heterogent språkliga barngrupper. : en kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Gustafsson Kristina; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att söka förståelse för förskollärares reflektioner och strategier kring språkutveckling i heterogent språkliga bargrupper. I forskning framhävs vikten av att det finns en positiv inställning och attityd till flerspråkighet i samhället och att barn får använda sig av sina olika språk som resurs i förskolans aktiviteter. LÄS MER

  4. 4. Modersmål i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare upplever sitt arbete med att främja språkutvecklingen av modersmålet hos barn som talar annat modersmål än svenska 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Myhanna Magnusson; Marie Aronsson; [2020]
    Nyckelord :Modersmål; språkutveckling; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studien äratt bidra med kunskap om hur förskollärarei förskolan upplever arbetet med att främja språkutvecklingen av modersmålet hos barn som talar annat modersmål än svenska. Empirin har samlats in genom enskilda semistrukturerade intervjuer med fyra förskollärare som arbetar på olika förskolor i en mindre kommun i södra Sverige. LÄS MER

  5. 5. Modersmålsstödjare - eller hur var det nu? : En studie om studiehandledarens roll i skolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Jonathan Brash; [2017]
    Nyckelord :Inclusion; Student counseling; Student supervisor; Integration; Migration; Immigration; Study counselor; Swedish as a foreign language; Studiehandledare; integration; inkludering; mottagning; nyanlända elever; modersmålsstödjare; svenska som andraspråk; SVA;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa studiehandledare och deras roll i olika skolor. Hur arbetar de på en daglig basis? Vilka instruktioner får de från sina överordnanden? Vilka tankar har de om hur deras arbete är organiserat och strukturerat? För att skapa tillförlitliga svar har den teoretiska utgångspunkten i studien baserats på hur studiehandledare ser på sin egen roll inom skolans verksamhet. LÄS MER