Sökning: "modersmålsundervisning organisation"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden modersmålsundervisning organisation.

  1. 1. Towards Intercultural Educational Leadership : Constructions of Leadership in a Heterogenous Language Centre

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Scarlett Mannish; [2022]
    Nyckelord :Educational leadership; mother tongue instruction; intercultural leadership; transformative leadership;

    Sammanfattning : This paper investigates educational leadership of an intercultural employee group in a large language centre providing first-language tuition in Sweden. The project is based on engaged scholarship (Van de Ven, 2007), which describes research in which the researcher works closely with multiple actors on different levels in an organisation in order to establish an overall picture. LÄS MER

  2. 2. Svenska som andraspråk på Åland : Ett ämne som inte finns

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Anette Johansson; [2021]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; ramfaktor; åland; lärare;

    Sammanfattning : Åland är ett svenskspråkigt, självstyrt örike med fler och fler elever med annat modersmål än svenska. Elever med annat modersmål läser stödundervisning i svenska i grundskolan, för att tillgodogöra sig svenskan. Uppsatsen handlar om stödundervisning i svenska på Åland, som undervisas i grundskolorna och saknar styrdokument. LÄS MER

  3. 3. Anledningar som leder till att eleverna slutar studera modersmålet i Göteborg Stad En intervjustudie med tio lärare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Qassim Yousif AL-IDHAM; [2020-01-07]
    Nyckelord :Modersmålsundervisningen; flerspråkighet; kunskapsutvecklande undervisning; andraspråksinlärning; skolans organisation; familjesamarbete; nyanlända elever; pedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : Syftet: De sista åren har lärarna på språkcentrum Göteborg Stad uppmärksammat, att flera elever har slutat studera modersmålet, vilket lärarna tycker är ett riktigt problem för kommunen och hela landet i övrigt. Tvåspråkiga elever är en vinst för landet, genom att få en tvåspråkig generation i det svenska samhället. LÄS MER

  4. 4. Att börja skolan i Sverige : Nyanlända elevers upplevelse av skolans bemötande, mottagande och organisation

    L3-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Kamilla Lie; [2019]
    Nyckelord :Förberedelseklass; studiehandledning; modersmålsundervisning; integration; interkulturellt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen har undersökt hur nyanlända elever upplevde skolans bemötande, mottagande och organisation samt hur detta har påverkat deras skolvardag samt deras övriga vardag. Undersökningen visade att deltagarna i största allmänhet har en positiv upplevelse av skolans bemötande, mottagande och organisation, samtidigt som man kunde se att det fanns brister i kartläggning och tillgång till material på modersmålet. LÄS MER

  5. 5. Effektivt lärande : En undersökning av flerspråkiga elevers språktillägnande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Susanne Sarmamy; [2018]
    Nyckelord :Språktillägnande; flerspråkighet; kodväxling; lärandemiljö och språkbad;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur en utvecklande undervisning kan utformas och vilka faktorer i undervisningen som bidrar till effektivt lärande för flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling i två klasser i årskurs tre på två olika skolor i Sverige. De metoder som används i denna studie är intervjuer och observationer av flerspråkiga elever och lärare. LÄS MER