Sökning: "modersmålsundervisning organisation"
Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden modersmålsundervisning organisation.
6. Modersmålsundervisning : Det gemensamma ansvaret för hela organisationen i grundskolan
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Bristande kunskaper om modersmålsundervisning och dess organisering bland grundskolelärare kan ge fel uppfattningar om ämnets innehåll. Denna studie utgick ifrån olika ledningsaktörers professionella ansvar att utveckla grundskolelärarnas existerande kunskaper om hur (vi) modersmålslärare arbetar och är organiserade. LÄS MER
7. Vilka möjligheter har nyanlända elever att lyckas i reguljärklassen? : En studie med utgångspunkt i undervisningens utformning och lärares kunskaper om språk- och kunskapsfrämjande arbete
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie var att i två skolor i en kommun undersöka vilka möjligheter nyanlända elever har att utveckla sina språk- och ämneskunskaper utifrån hur skolorna och lärarna väljer att forma undervisningen för dessa elever, samt att undersöka hur lärares kunskaper om språk- och kunskapsfrämjande arbete kan påverka utformningen av undervisningen. Då modersmålet även har en central roll i nyanlända elevers kunskapsutveckling fokuseras även detta i denna studie. LÄS MER
8. Attityder till modersmål och modermålsundervisning : En studie av fyra föräldrars inställning till modersmål och modersmålsundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Denna uppsats belyser fyra föräldrars inställning till modersmål och modersmålsundervisning. Syftet med undersökningen har varit att studera vilka attityder föräldrarna uppvisar och finna orsaker till dem. Även deras upplevelser av samhällets attityder till modersmål belyses. LÄS MER
9. "Jag tror att språk är en stor del av vem man är… inte bara vem man är utan kan bli" – om elevers beskrivning av modersmålsundervisningen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Denna uppsats lyfter fram modersmålsundervisningen ur ett elevperspektiv och handlar om att jämföra några elevers åsikter om modersmålsundervisningens betydelse (som de har nu eller haft tidigare) – och relatera till vad forskningen säger om effekterna av att bedriva modersmålsundervisning. Frågan är om eleverna är medvetna om de positiva effekterna och om åsikterna skiljer sig åt mellan de äldre eleverna (20, 23 år), som har avslutat sina modersmålsstudier och de yngre (15, 16 år), som fortfarande har modersmålsundervisning. LÄS MER
10. Modersmål, ett kulturellt kapital? : En studie av grundskoleelevers syn på sin modersmålsundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien har varit att analysera grundskoleelevers syn på sin modersmålsundersvisning och dess betydelse för deras språk- och identitetsutveckling utifrån Bourdieus teori om kulturellt kapital. En kvalitativ metod har använts där fem grundskoleelever har intervjuats för att besvara mina frågeställningar. LÄS MER