Sökning: "modersmålslärare"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet modersmålslärare.
1. Undervisningsstrategier i Svenska för nyanlända elever : En kunskapsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Den här litteraturstudien undersöker hur lärare och andra pedagoger inom skolverksamheten kan hjälpa nyanlända elever med det svenska språket utifrån den enskilda elevens behov. Frågeställningen som ställts är: ‘’Hur kan lärare främja utvecklingen av det svenska språket för nyanlända elever inom åk F-3 i Sverige?’’. LÄS MER
2. Betydelsen av samspelet mellan ämneslärare och modersmålslärare för flerspråkiga elevers språk och kunskapsutveckling inom NO
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att beskriva hur modersmålslärare och ämneslärare arbetar för att gynna flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling. Med detta syfte ingår det att studera vilka arbetsformer lärarna lyfter fram som är användbara för att stödja eleverna i deras språk och kunskaper samt betydelsen av det första språket i inlärningsprocessen. LÄS MER
3. Specialpedagogers & speciallärares erfarenheter av arbete och samverkan med olika lärarkategorier för att främja andraspråkselevers språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur specialpedagoger/speciallärare arbetar med andraspråkselever och samverkar med klasslärare och modersmålslärare för att främja andraspråkselevernas språkutveckling i svenska. Denna kvalitativa studie avgränsades till två specialpedagogers samt två speciallärares egen återgivning av sitt arbete med elever som har svenska som andraspråk och samverkan med andra lärare. LÄS MER
4. Kartläggning av nyanlända elever : Möjligheter och utmaningar med kartläggning av nyanlända elevers kunskaper i matematik utifrån Skolverkets material
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Nyanlända elever möter inte bara ett nytt land, språk och kultur när de kommer till Sverige, de möter även en ny skola där förväntningar, rutiner och sättet att förhålla sig till kunskaper ofta skiljer sig från hemlandet. Hur kan vi pedagoger, lärare, modersmålslärare och studiehandledare som arbetar i den svenska skolan hjälpa till att bygga broar och skapa förståelse för det nya? Kartläggning av den nyanlända elevens tidigare skolerfarenheter anses absolut nödvändigt för att få en förståelse för och skapa de broar som behövs mellan de olika skolkulturerna. LÄS MER
5. Rörelse-/hjärnpauser i undervisningen : Att använda rörelse-/hjärnpauser som ett verktyg i grundskolan, ur modersmålslärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Forskningen visar att det finns en stark koppling mellan fysisk aktivitet och våra hjärnor. Rörelse och hjärnpauser har positiva effekter som kan bidra till elevers inlärning inklusive förbättrad koncentrations- och minnesförmågor. LÄS MER