Sökning: "monikielisyys"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet monikielisyys.

  1. 1. Språkliga asymmetrier och engelskans funktion i kommunikation mellan svenskspråkiga gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Rasmus Lindberg; [2022]
    Nyckelord :Superdiversity; bilingualism; translanguaging; co-op games; gaming; Superdiversiteetti; monikielisyys; limittäiskielisyys; kaksinpeli; videopeli; Superdiversitet; flerspråkighet; transspråkande; co-op spel; spelande;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från perspektivet att alla elever i den svenska gymnasieskolan på ett eller annat sätt är flerspråkiga. Den virtuella kontexten och globalisering har bidragit till att ungdomar i gymnasieåldern möter och engagerar sig i sociala kontexter där engelskan fyller ett viktigt kommunikativt syfte. LÄS MER

  2. 2. Att synliggöra språk genom visuella redskap : En kvalitativ studie om flerspråkighet i förskolans fysiska miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Evelina Alatalo; Mathilda Wallo; [2022]
    Nyckelord :alternative communication; multilingualism; physical environment; visual language; fyysinen ympäristö; monikielisyys; vaihtoehtoiset kommunikaationemetelmät; visuaalinen kieli; alternativa kommunikationssätt; flerspråkighet; fysisk miljö; visuellt språk;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra material som kan främja flerspråkighet i förskolans fysiska miljö. Forskningsfrågorna som besvaras handlar om vad som framställs i miljön för att stödja flerspråkighet, för vem miljön är tillgänglig ur ett flerspråkigt perspektiv samt vilka språk somframträder i miljön och hur ofta dessa förekommer. LÄS MER

  3. 3. Lärares förhållningssätt till flerspråkighet i Tornedalen : en kvantitativ studie från ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Fanny Jakobsson; [2021]
    Nyckelord :approach; multilingualism; teacher; Tornedalen; survey; kysely; monikielisyys; opettajat; suhtautuminen ja Tornionlaakso.; enkät; flerspråkighet; förhållningssätt; lärare och Tornedalen.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur lärare bemöter mångfald och flerspråkighet i under- visningen. För att besvara syftet har två forskningsfrågor skapats. Den första fokuserar på det för- hållningssätt som lärarna förmedlar till mångfald och flerspråkighet. LÄS MER