Sökning: "monokulturell norm"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden monokulturell norm.

  1. 1. Finns det skillnader på religionsundervisning i det mångkulturella och monokulturella klassrummet? : Ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Fride Nilsson; Samuel Folkesson; [2024]
    Nyckelord :inkludering; likvärdig utbildning; monokulturell; mångkulturalitet; normer; normkritiskt; värderingsfri;

    Sammanfattning : Dagens klassrum blir mer och mer mångkulturella, vilket betyder att vi som blivandelärare måste skapa kunskap om hur religionsundervisning kan bedrivas på ettinkluderande och värderingsfritt sätt. Syftet med texten är att genom kvalitativaintervjuer synliggöra de eventuella normer och skillnader som finns i det mångkulturellaoch det monokulturella klassrummet. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkig undervisning i en monokulturell skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Elin Brynås; Tora Mjåtveit Sandin; [2023]
    Nyckelord :enspråkighet; flerspråkighet; monokulturalitet; mångkulturalitet;

    Sammanfattning : I samband med en ökad flerspråkighet behöver undervisningen anpassas för att inkludera alla elever. Trots att forskning visar på vikten av inkluderande undervisning för flerspråkiga elever uppstår en diskrepans mellan forskning och praktik där praktiken inte alltid tar forskningen i beaktande. LÄS MER

  3. 3. Interkulturellt arbete i förskolan : En studie om förskolepedagogersinterkulturella arbete och perspektiv i en monokulturell miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Vanessa Hernandez Ponce; [2022]
    Nyckelord :interkulturalitet; kulturell mångfald; monokulturell;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie behandlar interkulturalitet i monokulturella förskolor. Det som studeras är hur förskolepedagoger arbetar för värdet av kulturell mångfald i deras verksamhet. Studien är av kvalitativ natur och genomfördes via gruppintervjuer och enskilda intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Enspråkig monokulturell norm eller vithetsnorm? : En studie av interkulturell pedagogik i relation till kritisk ras- och vithetsforskning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Hanna Berg Axelsson; [2019]
    Nyckelord :interkulturell pedagogik; monokulturell norm; enspråkig norm; ras; rasifiering; rasism; vithet; vithetens hegemoni; SVA;

    Sammanfattning : Fokus i denna uppsats är relationen mellan tre forskningsfält: svensk kritisk ras- och rasismforskning, den interkulturella pedagogiken respektive forskning på ras i utbildning och SLA. Syftet med uppsatsen är att utforska konstruktiva förbindelser mellan dessa forskningsfält och inom dem centrala begrepp, vilket görs genom en diffraktiv läsning av ett urval av svensk kritisk ras- och rasismforskning, två verk om interkulturell pedagogik samt ett urval av svensk och internationell forskning på ras i andraspråksutbildning. LÄS MER

  5. 5. Modersmålslärares uppdrag - ett område för skolutveckling?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Eva-Lis Lindelund; Heléne Tannerborg; [2014-11-03]
    Nyckelord :modersmålslärare; diskursanalys; svensk undervisningskontext; annanhet;

    Sammanfattning : Syfte: att undersöka hur talet om modersmålsläraruppdraget framträder bland fyra olika yrkeskategorier på grundskolans verksamhetsnivå. Teori: Undersökningen utgår från Laclau & Mouffes diskursteoretiska modell, förklarad genom Winther-Jorgensen & Philips (2000). LÄS MER