Sökning: "monolog och dialog"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden monolog och dialog.

  1. 1. "Det är alltid: här kommer en mall, den ska ni använda, och då gör man det" : En studie av riktlinjer och förskollärares upppfattningar om utvecklingssamtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Agnes Berglund; Elly Stenegärd; [2023]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; förskola; riktlinjer; samtalsunderlag; unikum;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med vår studie var att undersöka vilket innehåll som lyfts fram i utvecklingssamtalen, dels utifrån de riktlinjer och mallar som finns, dels vad enskilda förskollärare betonar som betydelsefullt. I vår studie använde vi oss av semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  2. 2. Från monolog till dialog : En kvalitativ textanalys av Luleå kommuns hantering av Framtidens skola och den fortsatta förändringen av skolstrukturen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Olivia Edman; [2022]
    Nyckelord :Deliberation; medborgardialog; demokratisk förändring; skolpolitik; representation;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att undersöka i vilken utsträckning Luleå kommun använt sig av deliberativa demokratiteoretiska principer vid hanteringen av kommunens förändring av skolstrukturen. Med hjälp av deliberativ demokratiteori analyseras material relaterat till utredningarna år 2016 och 2022 för att få svar på hur väl kommunens agerande och yttranden stämmer överens med teorins ideal. LÄS MER

  3. 3. Viskleken slutar aldrig bra

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Fredrik Rothstein; Emily Ludvigsson; Thea Wadell; Ebba Hoffenback; [2022]
    Nyckelord :Intern kriskommunikation; Medarbetare; Samhällskris; Meningsskapande; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: “Viskleken slutar aldrig bra”: En studie om hur medarbetare uppfattar intern kommunikation under samhällskriser. Seminariedatum: 2 Juni 2022 Kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 hp Författare: Ebba Hoffenback, Emily Ludvigsson, Fredrik Rothstein, Thea Wadell Handledare: Christine Blomquist Nyckelord: Intern kriskommunikation, Medarbetare, Samhällskris, Meningsskapande Forskningsfråga: Hur upplever medarbetare den interna kriskommunikationen under Ukrainakrisen 2022? Hur upplever medarbetare att mening skapas för det som internt kommuniceras under en samhällskris? Syfte: Syftet med studien är att undersöka medarbetares upplevelser av den interna kriskommunikation som följde under Ukrainakrisen 2022, samt identifiera vad det är som upplevs vara meningsskapande vid intern kommunikation under samhällskriser. LÄS MER

  4. 4. Monolog eller dialog? : En kvalitativ studie om medborgardialogen i samband med projektet Västlänken i Göteborg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Filip Kasperski; Lisa Jansson; [2021]
    Nyckelord :Communication; citizen dialogue; democratic values; planning theory; Arnstein; Västlänken;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine and elaborate on the citizen dialogue in relation to project Västlänken. To enable this purpose we completed six semi-structured qualitative interviews with relevant actors. In order to examine the empirical data gained from the interviews, the study based its analytical framework upon Sherry R. LÄS MER

  5. 5. Monolog och dialog : En studie om hur elever engageras i samband med föreläsning

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Dana Larsson; [2020]
    Nyckelord :undervisningsredskap; dialog; monologisk föreläsning; dialogisk föreläsning.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur gymnasielärare i svenska och SO-ämnena engagerar sina elever i samband med föreläsning. Vidare undersöktes vilka metoder lärarna föredrog att använda när de föreläste samt vilka fördelar och nackdelar de fann med dessa metoder. LÄS MER