Sökning: "monologisk"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet monologisk.

  1. 1. Viskleken slutar aldrig bra

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Fredrik Rothstein; Emily Ludvigsson; Thea Wadell; Ebba Hoffenback; [2022]
    Nyckelord :Intern kriskommunikation; Medarbetare; Samhällskris; Meningsskapande; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: “Viskleken slutar aldrig bra”: En studie om hur medarbetare uppfattar intern kommunikation under samhällskriser. Seminariedatum: 2 Juni 2022 Kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 hp Författare: Ebba Hoffenback, Emily Ludvigsson, Fredrik Rothstein, Thea Wadell Handledare: Christine Blomquist Nyckelord: Intern kriskommunikation, Medarbetare, Samhällskris, Meningsskapande Forskningsfråga: Hur upplever medarbetare den interna kriskommunikationen under Ukrainakrisen 2022? Hur upplever medarbetare att mening skapas för det som internt kommuniceras under en samhällskris? Syfte: Syftet med studien är att undersöka medarbetares upplevelser av den interna kriskommunikation som följde under Ukrainakrisen 2022, samt identifiera vad det är som upplevs vara meningsskapande vid intern kommunikation under samhällskriser. LÄS MER

  2. 2. Har det varit ett möte? : Vårdnadshavares konstruktioner av digitala kommunikationsformer i samverkan med förskolan före och under pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Åsa Björkman; Alexandra Wasserman; [2022]
    Nyckelord :Digitala kommunikationformer; förskola; kommunikation; konstruktioner; pandemi; samverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka och analysera vårdnadshavares konstruktioner av samverkan och kommunikation med förskolan under pandemin och hur digitala kommunikationsformer används. För att samla in empiri till studien genomfördes semistrukturerade intervjuer genom Zoom med fyra vårdnadshavare från tre olika kommuner som beskriver deras perspektiv på hur förskolan har använt digitala kommunikationsformer under pandemin. LÄS MER

  3. 3. Monolog och dialog : En studie om hur elever engageras i samband med föreläsning

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Dana Larsson; [2020]
    Nyckelord :undervisningsredskap; dialog; monologisk föreläsning; dialogisk föreläsning.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur gymnasielärare i svenska och SO-ämnena engagerar sina elever i samband med föreläsning. Vidare undersöktes vilka metoder lärarna föredrog att använda när de föreläste samt vilka fördelar och nackdelar de fann med dessa metoder. LÄS MER

  4. 4. Kriskommunikationens ändrade förutsättningar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Anders Olsson; Casper Radermacher; [2019]
    Nyckelord :Nyckelbegrepp: Kriskommunikation; sociala medier; image repair theory; retorik; Facebook; pressmeddelanden. Traditionell kommunikation. Modern kommunikation. Keywords: Crisis communication; social media; rhetoric; press release. Traditional communication. Modern communication.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vi har fördjupat oss inom ämnet kriskommunikation och hur denna bedrivs på den moderna dialogiska sociala mediekanalen Facebook kontra den mer traditionella monologiska formen av kommunikation via pressmeddelanden. Med Swedbanks kris gällande inblandning i penningtvättsskandalen 2019 som undersökningsobjekt har vi granskat hur kriskommunikationen bedrivs på ovanstående plattformar. LÄS MER

  5. 5. Att läsa mellan raderna. Om flerspråkiga elevers avancerade läsförståelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anna Lindholm; [2018-11-15]
    Nyckelord :Flerspråkighet; avancerad läsförståelse; dialogisk undervisning;

    Sammanfattning : Uppsatsen skrivs inom ramen för ett VR-finansierat projekt, Läsa mellan raderna, som handlar om huruvida en dialogbaserad undervisning ger elever bättre förutsättningar att utveckla sin läsning, än en mer traditionell monologisk undervisning. Tio klasser (årskurs sju) från fyra olika skolor har deltagit i den så kallade experimentgruppen och lärarna i studien har följt ett dialogiskt undervisningsupplägg. LÄS MER