Sökning: "monopol på alkohol"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden monopol på alkohol.
1. Assist till privatimport av vin - Behöver tillhandagåendeförbudet skrivas om?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Privatimport av alkohol utgör en bråkdel av alkoholkonsumtionen i Sverige. Uppsatsen lyfter svårigheten i att främja och underlätta privatimport då Systembolaget har ett monopol på att assistera kunder till privatimport. LÄS MER
2. How Product Properties Drive Wine Sales in Norway
Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistikSammanfattning : This project investigates the Norwegian wine market and attempts to provide models of how the sales volume is influenced by different product attributes. The purpose was to examine if and how such relationship can be modelled using multiple linear regression. LÄS MER
3. Alcohol Monopoly in Sweden and Wine Properties That Drive the Wine Sales
Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistikSammanfattning : This research study in applied mathematical statistics, and industrial engineering and management aims to determine the wine properties that drive the wine sales in Sweden, while also examining how the monopoly in Sweden affects the alcohol sales and demand. Data were collected from Systembolaget, which is the only alcohol retail store chain in Sweden. LÄS MER
4. Legalisering av cannabis i Sverige, en kostnads-intäkts-analys
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Legalisering av cannabis är en fråga som har blivit mer aktuell i Sverige och runt om i världen de senaste åren. Argumenten för en legalisering handlar ofta om ökade intäkter för staten och att en legalisering skulle ha en negativ påverkan på de kriminella gäng som idag till stor del kontrollerar marknaden. LÄS MER
5. "Köp inte! Det är inte öl, det är vatten" : En multimodal kritisk diskursanalys av Systembolagets marknadskommunikation
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : This study analyses the marketing communication of Systembolaget. The material is the organization's last three tv-commercials. The aim of the study is to problematize the marketing communication of Systembolaget since it is a non-profit organization owned by the government. LÄS MER