Sökning: "monster"

Visar resultat 11 - 15 av 379 uppsatser innehållade ordet monster.

  1. 11. Gudars Skymning! : en jungiansk studie om rökkatru

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jakob Malm Hjus; [2023]
    Nyckelord :rökkatru; paganism; skuggan; Jung; vänstra handens väg; ragnarök; underjorden; monster; döden;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker den moderna nypaganska livssynen Rökkatru genom ett jungianskt perspektiv. I undersökningen används forskningsmetoder som grundad teori även kallat GT och digital antropologi som inspirerats av netnografi för att bearbeta materialet som studerats. LÄS MER

  2. 12. Classifying Previous Covid-19 Infection : Advanced Logistic Regression Approach

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Daniel Westerholm; [2023]
    Nyckelord :Covid-19; logistic regression; clustering;

    Sammanfattning : The study aimed to developed a logistic model based on antibody proteins, vaccinations and demographic factors that predicts previous infection in Covid-19. The data set comprised of 2750 individuals from eldercare homes in Sweden, with four test dates executed between October of 2021 and August of 2022. LÄS MER

  3. 13. Designmönster i hybridiserade brädspel: En studie om hur dessa påverkar spelar-upplevelsen i Mansions of Madness: Second Edition

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Greta Hassler; Vilma Kingsepp; [2023]
    Nyckelord :Hybrid games; board games; game design; design patterns; Hybridspel; brädspel; speldesign; designmönster;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hybrida brädspel, en relativt ny genre av spel som blivit alltmer populär under senare år. En utmaning med att designa engagerande hybridspel är att kombinera analoga och digitala element på ett sätt som förbättrar spelupplevelsen. LÄS MER

  4. 14. Analyzing the performance of active learning strategies on machine learning problems

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Avdelningen för systemteknik

    Författare :Vendela Werner; [2023]
    Nyckelord :computer science; bioinformatics; machine learning; active learning; artificial intelligence; supervised learning; Astrazeneca; maskininlärning; artificiell intelligens; datorvetenskap; active learning; bioinformatik; supervised learning;

    Sammanfattning : Digitalisation within industries is rapidly advancing and data possibilities are growing daily. Machine learning models need a large amount of data that are well-annotated for good performance. To get well-annotated data, an expert is needed, which is expensive, and the annotation itself could be very time-consuming. LÄS MER

  5. 15. Frankenstein; or, A Multimodal Strategy to Teach Othering in the Context of Swedish Upper Secondary Education : An Analysis of Othering in the Story About Frankenstein and His Creature, from a Multimodal Perspective

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Per Nyberg; [2023]
    Nyckelord :Curriculum; Didactics; Exclusion; Exoticism; Frankenstein; Gothic; Graphic novel; Literature; Multimodal; Multimodality; Othering; Racism; Shelley; Students;

    Sammanfattning : The curriculum for Sweden’s upper secondary schools emphasises that specifically exclusion should be prevented, and that equality between all humans should permeate the education. This essay maintains that the post-colonial concept of othering, with help from Mary Shelley’s story about Frankenstein and his monster, could be used to educate upper secondary school students about these important matters. LÄS MER