Sökning: "monsterdesign"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet monsterdesign.
1. Monstret och människan : En studie om betydelsen av visuell mänsklighet och nivå av monstrositet i monsterdesign inom skräckgenren
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka betydelsen av visuell mänsklighet och nivå av monstrositet i monsterdesign inom skräckgenren. Detta gjordes genom att utforska skräckgenrens kriterier och de känslor som upplevs i den. LÄS MER
2. Hur monster porträtteras grafiskt i relation till psykisk ohälsa
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Hur porträtteras monster grafiskt i relation till psykisk ohälsa? Frågeställningen undersöktes med hjälp av kvalitativa- och kvantitativa insamlingsmetoder. Intervjuer och enkäter utfördes där deltagarna svarade på frågor angående studiens artefakter vilket bestod av två monsterliknande illustrationer i 2D och 3D. LÄS MER
3. Knäpp din blus innan du dödar mig, tack : En studie om obehagskänslor och sexualiserade kvinnliga monster
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Denna studie undersöker korrelationen mellan en ökad grad av sexualisering av kvinnliga monster och obehagskänslor. Artefakten som skapades för detta syfte bestod av fem versioner av en monsterdesign i olika grader av sexualisering. LÄS MER
4. Genusmedveten mönsterdesign - med textil som budbärare
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetikSammanfattning : Vårt samhälle är uppbyggt av normer som talar om för oss hur vi ska leva, se ut och bete oss. Många av dessa normer antyder hur en bör vara i förhållande till sitt kön, och ramarna är ofta mycket snäva. Normer kring kön kan återspeglas på många olika sätt, bland annat i design och det vi formger. LÄS MER
5. Hur kan ett mönster på utflyktsprodukter till barn se ut för att passa till ett brett åldersspann?
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolanSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur ett mönster på utflyktsprodukter kan se ut för att passa barn i ett brett åldersspann. Idag är många produkter på marknaden riktade till en smal målgrupp, både gällande ålder och kön. LÄS MER