Sökning: "montessori - den fysiska miljön"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden montessori - den fysiska miljön.

  1. 1. Den fysiska lärmiljön på förskolan : Vilka didaktiska val gör förskollärare vid planering och utformning av förskolans fysiska lärmiljö?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jasmine Nilsson; Therése Brorsson; [2023]
    Nyckelord :Lärmiljö; artefakter; material; didaktik; inflytande; Montessori; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Följande examensarbete handlar om förskolans fysiska lärmiljö utifrån ett förskollärarperspektiv. Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare resonerar när de planerar och konstruerar den fysiska lärmiljön på avdelningen samt hur barnen ges inflytande i denna process. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares syn på den fysiska miljön i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Fällman; Mikaela Berglund Bäcklund; [2018]
    Nyckelord :Pedagogisk inriktning; barngruppens ålder; inomhusmiljö; utomhusmiljö; Reggio Emilia; Waldorf; Montessori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa förskollärares syn på den fysiska miljön i förskolan, men även om förskolans pedagogiska inriktning påverkar arbetet med utformningen av förskolans fysiska miljö. Vi har utgått från följande frågeställningar; vad är förskollärares syn på den fysiska miljön? Hur kan förskolans pedagogiska inriktning påverka förskollärares syn på den fysiska miljön? Hur beskriver förskollärarna att den fysiska miljön utformas i relation till barngruppen? Studiens resultat är baserat på intervjuer med yrkesaktiva förskollärare som arbetar på förskolor med olika pedagogiska inriktningar. LÄS MER

  3. 3. Vasalunds Montessoriförskola

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Mimmi Troberg; [2017]
    Nyckelord :Förskola; Solna; Arkitektur; Pedagogik; Montessori;

    Sammanfattning : Förskolan är en plats som har en stor vikt i ett barns liv. en plats där en enorm utveckling och inlärning sker, varje dag. därför är förskolans utformning oerhört viktig för att den ska kunna fylla just funktionen som en plats för utveckling och inlärning. LÄS MER

  4. 4. En jämförelse av Montessoripedagogikens grundprinciper och moderna riktlinjer gällande barn med koncentrationssvårigheter

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Sällberg; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med uppsatsen var att göra en jämförelse för att se om Montessoripedagogikens syn på bemötande av barn med koncentrationssvårigheter stämmer överens med moderna riktlinjer gällande bemötande av barn med koncentrationssvårigheter och i så fall hur. Fokus i syftet ligger särskilt på hur den pedagogiska miljön och det fysiska rummet förbereds. LÄS MER

  5. 5. Ett rum för lärande - En studie över den fysiska miljöns utformning inom waldorf- och montessoripedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Paulina Reimers; Emma Svensson; [2011]
    Nyckelord :Inlärningsmiljö; Inlärning; fysisk klassrumsmiljö; Montessori; Waldorf;

    Sammanfattning : SammanfattningVarje dag när barn kommer till skolan så möter de inte bara sina klasskamrater och lärare, utan de gör också ett möte med sin fysiska miljö, vilken till största delen är planerad och utformad av oss pedagoger som är verksamma där. Eleverna tillbringar en stor del av sin tid i en miljö som de kan påverka i ringa omfattning men som vi är övertygade om har en stor betydelse för deras syn på lärande och utbildning. LÄS MER