Sökning: "montessori filosofi"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden montessori filosofi.

  1. 1. Diskurser om förskolans pedagogiska inomhusmiljö - En kvalitativ studie som jämför två förskolors inomhusmiljöer, lärandematerial och barnsyn, utifrån Montessoripedagogiken och Reggio Emilias pedagogiska filosofi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Patricia Hageräng; Karolina Ingeroth Lindbom; [2018]
    Nyckelord :Diskurser; Montessori; Reggio Emilia; förskola; inomhusmiljö; plats; rum; lärandematerial; barnsyn;

    Sammanfattning : Denna studie tar sin utgångspunkt i förskolans inomhusmiljö, där diskurser konstrueras utifrån pedagogers tankar och visioner om den rådande inomhusmiljön, dess lärandematerial och barnsyn. Studiens syfte är att jämföra de diskurser om förskolemiljö, lärandematerial och barn som framträder i inomhusmiljön på två olika förskolor. LÄS MER

  2. 2. Det kompetenta barnet : En essä om olika sätt att uppfatta vad barns ”kompetens” är

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Morrissey Furehed Audrey; Nada Raouf; [2016]
    Nyckelord :competence; approach; understanding; reflection; influence; participation; Maria Montessori; Reggio Emilia; Child perspective and a child’s perspective.; kompetens; synsätt; förståelse; reflektion; inflytande; delaktighet; Maria Montessori; Reggio Emilia; Barnperspektiv barns perspektiv.;

    Sammanfattning : In this essay, we have investigated the concept of the “competent child”. Our dilemma is grounded in the fact that we adults have different opinions regarding what a “competent child” is. By this we, Audrey and Nada, mean that the term “competens” means different things depending on the context in which it occurs. LÄS MER

  3. 3. Digital Materia

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Marcus Lindgren; Emma Richey; [2014]
    Nyckelord :Digital Materia; Platon; Filosofi; Postmodernism; Grafik; Kreativ Applikation; Digital Matter; Plato; Philosophy; Postmodernism; Graphics; Creative Application ;

    Sammanfattning : Med tankar från pedagogen Montessori och filosoferna Platon och Baudrillard har detta arbete behandlat frågor om datorn och dess betydelse för en grafiker. Frågeställningen formulerades efter hand och lydde tillslut: ”Hur kan materia te sig i digital form?” Forskningen resulterade i en hypotes för hur digital materia skulle födas i datorn: genom att blanda två uppsättningar av data, såsom två genuppsättningar tillsammans skapar en ny organism. LÄS MER

  4. 4. Att stimulera barns kommunikations- och språkförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Jensen; Pauline Prahl; [2013]
    Nyckelord :Montessoripedagogik; Reggio Emilia filosofin; den tredje pedagogen; Maria Montessori; Loris Malaguzzi;

    Sammanfattning : SammanfattningMaria Montessori och Loris Malaguzzi är grundare till två olika arbetssätt inom förskolansverksamhet: Montessoripedagogik och Reggio Emilia filosofi. Båda har som central punkt attarbeta med språkstimulering med hjälp av pedagogisk miljö och material. LÄS MER

  5. 5. Språkutveckling, läs- och skrivinlärning i förskolan - en studie om hur olika verksamheter hanterar detta ämne.

    C-uppsats,

    Författare :Ann Styrmark; Rozana Rodrigues Da Silva; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med den här undersökningen är att ta reda på hur man inom förskolans verksamheter arbetar med språk,läs- och skrivinlärning i Sverige. I vår inriktning har vi läst mycket litteratur som tar upp dessa ämnen. LÄS MER