Sökning: "montessori material i svenska"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden montessori material i svenska.

  1. 1. Nyanlända barns andraspråksutveckling : En studie på Montessori om förskollärares uppfattningar kring språkstimulerande strategier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Borrbring; [2019]
    Nyckelord :förskola; montessori; andraspråksutveckling; språkutvecklande strategier;

    Sammanfattning : Inledning: Då dagens invandring har ökat markant de senaste åren ställer detta stora krav på förskollärares kunskap om språkutvecklande strategier för nyanlända barns andraspråksutveckling, utveckling av det svenska språket. Syfte: Studiens syfte är att undersöka montessoriförskollärares strategier för att stimulera nyanlända barns utveckling av det svenska språket. LÄS MER

  2. 2. Den heliga leken. Om lekkyrkan som en väg till gudstjänstfirande för barn i Svenska kyrkan idag

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Centrum för teologi och religionsvetenskap

    Författare :Elise Nilsson; [2012]
    Nyckelord :lekkyrka; Svenska kyrkan; barn och gudstjänst; Montessori; play church; children and worship; Church of Sweden; Philosophy and Religion;

    Sammanfattning : In 1915 Maria Montessori and Anna Maccheroni built the first Children’s Chapel in Barcelona. Everything in the chapel was in the right size and height for a child. In this chapel the children learnt liturgy and prepeard themselves for the life in the Church through doing. LÄS MER

  3. 3. En studie av matematiken i svenska Montessori- och Reggio Emiliainspirerade förskolor.

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Monica Jonskog; Carina Borg; [2008]
    Nyckelord :matematik; Montessori; prematematik; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie var att undersöka hur barn lär matematik inom förskolor inspirerade av Montessori och Reggio Emilia. Vi har därför undersökt inriktningarnas och deras likheter och skillnader när det gäller matematiken, genom metoderna kvalitativ intervju och ostrukturerad deltagarobservation. LÄS MER

  4. 4. Att öka elevers motivation till lärande utifrån arbetssätt inom matematiken i Montessori och traditionell skola

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jeanette Ryrbo; Paola Torberntsson Dárienzo; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SyfteStudiens syfte var att fördjupa oss i och ta reda på om det finns skillnader i elevers motivation till lärandeberoende på vilket arbetssätt man använder sig av i skolan. Vidare ville vi klargöra vad montessoripedagogikenstår för och om det är det någon skillnad gentemot den svenska traditionella undervisningen med att få elever attbli mer motiverade i ämnet matematik. LÄS MER