Sökning: "montessori och den kommunala skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden montessori och den kommunala skolan.

  1. 1. Läs- och skrivinlärning i förskolan : En jämförelse mellan kommunala- och montessoriförskolor

    M1-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Camilla Svensson; Christina Wallin; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi har undersökt vad det är för skillnad mellan kommunal förskoleverksamhet och montessoriförskoleverksamhet i deras arbete när det gäller läs- och skrivinlärning. Vi har undersökt hur förskolelärarna förhåller sig till den nya reviderade läroplanen 2010 när det gäller läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  2. 2. Engelska på lika villkor? : Tre pedagogiker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Cecilia Häggstam; [2007]
    Nyckelord :Montessori; Waldorf; Municipal school; English teaching; Montessori; Waldorf; Kommunal skola; Engelskundervisning;

    Sammanfattning : Sammandrag Med detta arbete vill jag titta på de största skillnaderna mellan en kommunal-, en Montessori- och en Waldorfskola med inriktning på deras engelskundervisning. Detta för att få inspiration till olika sätt att undervisa elever i problem på, i framförallt engelska. LÄS MER

  3. 3. Bokstavsinlärning - en jämförande studie mellan Montessoriskolor, Waldorfskolor och kommunala skolor

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Camilla Larsson; Ir Valgeirsdottir; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att göra en jämförande undersökning om vilka likheter och skillnader det finns i bokstavsinlärningen mellan kommunala skolor, Montessoriskolor och Waldorfskolor. Vi använder oss av en kvalitativ undersökningsmetod, intervjuer, för att ta reda på hur verksamma pedagoger arbetar med bokstavsinlärningen på de olika skolorna. LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivinlärning i Montessoripedagogiken och den kommunala förskolan : En studie om huruvida den kommunala skolan närmat sig Montessoris tankar om barnets utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för humaniora

    Författare :Emma Johansson; [2006]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; Maria Montessori; Den kommunala skolan; Materialet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att se om den kommunala skolan närmat sig Maria Montessoris tankar när det handlar om läs- och skrivinlärning. Min frågeställning blir därmed; om och i så fall hur skiljer sig i praktiken den läs- och skrivinlärning som bedrivs i en Montessoriförskola från den som bedrivs i den kommunala förskolan? Slutsatsen som nås baseras dels på en litteraturstudie, dels på en kvalitativ undersökning. LÄS MER

  5. 5. Motorik hos barn som går montessoriskola : En pilotstudie av elever på en montessoriskola i jämförelse med Skola, Idrott och Hälsa-projektet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sara Lindblom; Jessica Winberg; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Aim The aim of this essay is by using a motor skill track to see if there exists any remarkable difference in the motor skill profiles between pupils from our montessori school and the mean score in the "Nytidstest". The questions at issue we had were: How is the motor skill profile on pupils in year 2 and 3 practicing montessori pedagogy? Is the motor skill profile superior or inferior to the mean score in the "Nytidstest"? What factors, if any, concerning the montessori pedagogy affects the results of the test? Method We used a motor skill track consisting of 8 stations sellected from the "Nytidstest" adapted for year 3 (the original test consists of 16 stations). LÄS MER