Sökning: "montessori och läroplan"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden montessori och läroplan.

  1. 1. Var finns leken i montessoripedagogiken : En tolkning av Maria Montessoris lekbegrepp

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Yvonne Gunnarsson; [2016]
    Nyckelord :Montessori; Läroplan för förskolan 98 10; Lek; Lärande; Hermeneutik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Det praktiska dokumentationsarbetet i förskolan : En jämförelse mellan Reggio Emilia och Montessori

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Simone Karlström; Lina Sundgren; [2016]
    Nyckelord :Dokumentation; Reggio Emilia; Montessori; Förskola; Pedagog;

    Sammanfattning : Utifrån de erfarenheter vi fått genom förskollärarutbildningen har det hos oss växt ett intresse kring ämnet dokumentation. I dagens förskola är dokumentation en del av den pedagogiska verksamheten. I förskolans läroplan finns avsnittet uppföljning, utvärdering och utveckling som innefattar arbetet med dokumentation (lpfö98, rev. LÄS MER

  3. 3. "-Det är liksom mer i tiden." : Synen på det kompetenta barnet i Reggio Emilia och Montessori förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ann-Sofie Kjellberg; [2015]
    Nyckelord :Comparison; Montessori; Reggio Emilia; Vygotskijs sociocultural theory; pree-school curriculum; competent child.; Jämförelse; Montessori; Reggio Emilia; Vygotskijs sociokulturella teori; förskolans läroplan; kompetenta barn.;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to find out if there is a general understanding of what the concept of ”a competent child” is in the writings of Maria Montessori, as well as in books written about Loris Malaguzzi. The essay then compares this with the answers from pre-school teachers in two Montessori and two Reggio Emilia pre-schools about their understanding of what a competent child is, how that shows in their behaviours and attitudes towards the children and in how they use this to arrange the pre-school physical environment. LÄS MER

  4. 4. En värdefull förskola : Talandet om och arbetet med läroplanens grundläggande värden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Agnes Andersson; [2015]
    Nyckelord :Montessori; Förskola; Grundläggande värden; Läroplan; Värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera och synliggöra uppfattningar och arbetssätt gällande förskolans grundläggande värden hos pedagoger som arbetar inom montessoriförskolor samt förskolor utan någon särskild pedagogisk inriktning, och de frågeställningar som studien baseras på är; Hur talar pedagogerna om läroplanens grundläggande värden och arbetet med dessa? samt; Hur arbetar pedagogerna med de grundläggande värdena? I bakgrunden förklaras bland annat de grundläggande värdena utifrån styrdokumenten, och montessoripedagogiken förklaras kort. Studiens teoretiska ramverk är pragmatismen vilket också redogörs för i bakgrunden. LÄS MER

  5. 5. Platsbaserat lärande och dess roll i SO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Kristensson; Theresia Kristoffersson; [2015]
    Nyckelord :autentisk plats; närområdet; platsbaserat lärande; praktisk inlärning; sinnena; utomhus;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i lågstadiet ser på platsens betydelse för inlärning, men även hur de arbetar med det, framför allt i SO-undervisning. Syftet har även varit att se vad forskning och läroplan säger om platsbaserat lärande som undervisningsmetod. LÄS MER