Sökning: "montessori och språklig medvetenhet"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden montessori och språklig medvetenhet.

  1. 1. Läs- och skrivinlärning i förskolan : En jämförelse mellan kommunala- och montessoriförskolor

    M1-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Camilla Svensson; Christina Wallin; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi har undersökt vad det är för skillnad mellan kommunal förskoleverksamhet och montessoriförskoleverksamhet i deras arbete när det gäller läs- och skrivinlärning. Vi har undersökt hur förskolelärarna förhåller sig till den nya reviderade läroplanen 2010 när det gäller läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  2. 2. Att skriva sig språkligt medveten eller bli språkligt medveten för att erövra skriftspråket : Språklig medvetenhet hos sexåringar i montessoriskola och i förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Allmän språkvetenskap

    Författare :Annika Åkerblom; [2002]
    Nyckelord :Skriftspråksinlärning; Montessoriförskola; Förskoleklass; Bornholmsmetoden; Helordsmetoden; Linguistics; Lingvistik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : In Montessori pre-schools early reading and writing is an important feature. By tracing sandpaper letters with their fingers and voicing the sound simultaneously the children connect phonemes to graphemes and normally learn to write between the ages of four and five. LÄS MER