Sökning: "montessori planering"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden montessori planering.
1. Den fysiska lärmiljön på förskolan : Vilka didaktiska val gör förskollärare vid planering och utformning av förskolans fysiska lärmiljö?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Följande examensarbete handlar om förskolans fysiska lärmiljö utifrån ett förskollärarperspektiv. Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare resonerar när de planerar och konstruerar den fysiska lärmiljön på avdelningen samt hur barnen ges inflytande i denna process. LÄS MER
2. “Specialpedagogik vet jag inte ens om det behöver finnas” : En jämförande intervjustudie om montessoris och Reggio Emilias arbete med inkludering av barn i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna studie undersöker hur pedagoger och rektorer från montessori- och Reggio Emilia-förskolor ser på sitt arbete med att inkludera barn i behov av särskilt stöd. Det är också en jämförelse för att hitta likheter och skillnader i metoder och förhållningssätt utifrån de två teoretiska utgångspunkterna ramfaktorteorin och kritiskt perspektiv på specialpedagogik. LÄS MER
3. Inkludering genom individanpassning : En intervjustudie om matematisk särbegåvning i montessoriklassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of this qualitative study is to increase the knowledge of how Montessori teachers include mathematically gifted pupils through differentiated teaching. This was accomplished through semi-structured interviews with nine Montessori teachers from all over Sweden. LÄS MER
4. Demokratifostran på fritidshemmet – en komparativ studie på tre fritidshem med olika pedagogiska inriktningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I föreliggande studie intervjuas tre pedagoger på tre fritidshem i avsikt att ta del av deras erfarenheter av demokratifostran på fritidshemmet. Inriktningarna vi har valt att studera är Waldorf, Montessori samt allmän skola. Samtliga tre inriktningar har fritidshem anslutna till skolan. LÄS MER
5. Vegetationens påverkan på barns användning av en förskolegård : en observationsstudie på Berga Montessoriförskola och Sagoskogens förskola
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Barn spenderar större delen av sin vakna tid på förskolan, något som gör att för-skolegårdens utformning blir viktigt för barnens utevistelse. I och med förtätning blir barnens ytor i staden hela tiden mindre. Något som gör att förskolegårdar krymper och blir mer hårdgjorda då vegetation inte klarar av slitaget. LÄS MER