Sökning: "montessorimaterial"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet montessorimaterial.

  1. 1. "Hjälp mig att göra det själv" : En studie om tillit i en montessoriförskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexandra Engström; [2015]
    Nyckelord :Montessori; trust; qualitative study; observation; hermeneutics; Montessori; tillit; kvalitativ studie; observation; hermeneutik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om, och i så fall hur, montessorilärare visar tillit till barns egenstyrda aktivitet i sitt arbetssätt på en montessoriförskola. De frågeställningar som studien baserats på är: - Hur visar montessorilärare barn tillit vid byte av aktivitet? - Hur inspirerar montessorilärare barn för att göra saker själva? För att få svar på dessa frågeställningar har jag använt mig av en kvalitativ metod genom ostrukturerade observationer samt analyserat utifrån ett hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Hur lärare använder sig av Guldmaterialet som metod i undervisningen av positionssystemet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Malin Lindahl; [2013]
    Nyckelord :laborativ matematik; montessorimaterial; tiobasmaterial;

    Sammanfattning : I denna studie har jag undersökt hur lärare uppfattar att arbetet med Guldmaterialet stödjer lärandet av positionssystemet. Syftet med arbetet är att skapa kunskap om hur guldmaterialet kan användas för att undervisa om positionssystemet i förskoleklass till klass 3. LÄS MER

  3. 3. MONTESSORI - ETT REDSKAP I UNDERVISNINGEN : ”Världen börjar med barnen” (Maria Montessori)

    M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jonna Pietiläinen; Suzi Afrim; [2013]
    Nyckelord :Material; Montessori; Pedagogik; Redskap i undervisningen.;

    Sammanfattning :   I skolan används olika redskap i undervisningen, men hur skulle det vara om man kunde använda sig av ett material som var i stort sätt självrättande! Det syfte vi har för den här studien är att undersöka hur och om Montessorimaterial kan införas i skolan som ett hjälpmedel och extramaterial. Vi vill likaledes se hur materialen kan vara ett redskap att hjälpa eleverna i sin språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 4. Förskollärarens roll och matematiken : Med avseende på språk, material och miljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Awaz Ali; [2011]
    Nyckelord :kindergarten; math learning; preschool teacher s role; förskolan; matematikinlärning; förskollärarens roll;

    Sammanfattning : Allt fler barn upplever skolmatematiken som ett svårt ämne, något som väcker tankar och reflektioner. Jag utgår från att det är viktigt att redan i förskolan förbereda ett arbetssätt så att barnens förståelse för matematik utvidgas. Syftet med min studie är att lyfta fram förskollärarens roll i arbetet med matematiken i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Hur tänker barn kring matematik på en Montessoriförskola och på en I Ur och Skurförskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Aglaia Costache; Liselotte Stoltz - Nilsson; [2008]
    Nyckelord :fem-åringar; förskola; matematik; montessorimaterial; naturmaterial;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur barns matematiska förståelse kan utvecklas i förskolans olika pedagogiska miljöer.Frågeställningar som vi har arbetat med är följande: Hur tänker barn kring matematik? Hur används matematiken i meningsfulla sammanhang i förskolan? Teorin som vi stödjer vårt arbete på är bland annat Vygotsky, Doverborg, Kronqvist, samt de pedagogiska inriktningarna Montessori och I Ur och Skur. LÄS MER