Sökning: "moral värderingar"

Visar resultat 16 - 20 av 148 uppsatser innehållade orden moral värderingar.

  1. 16. Demokratiska kompetenser i franska och svenska ämnesplaner : En undersökning av gymnasiala ämnesplaner för kurser i samhällskunskap samt i medborgerlig och moralisk utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Fanny Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; demokratiska kompetenser; medborgarfostran; citizenship education; ämnesplaner; styrdokument.;

    Sammanfattning : Utbildning i medborgarfostran utformas på många olika sätt runt om i världen beroende på länders politiska, sociala och kulturella kontext. Denna uppsats syftar till att jämföra hur Frankrikes och Sveriges ämnesplaner inom medborgarfostran skildras utifrån Europarådets (2016) beskrivning av demokratiska kompetenser. LÄS MER

  2. 17. Lagstiftningen, riktlinjerna och värderingarna : En kvalitativ studie om socialarbetares upplevelser i arbetet med missbruksärenden

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Martina Mattsson; Erica Ottosson; [2022]
    Nyckelord :contradictions; tension relation; abuse; social worker; social work; room for maneuver; moral distress; ethics; ethical dilemmas; exit; voice and loyalty.; motstridigheter; spänningsförhållande; missbruk; socialarbetare; socialt arbete; handlingsutrymme; moralisk nöd; etik; etiska dilemman; sorti; protest och lojalitet.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka socialarbetares position genom deras upplevelser av hur lagstiftning, kommunala riktlinjer samt egna värderingar harmonierar i arbetet med missbruksärenden. I studien besvaras frågor gällande hur socialarbetare upplever att deras värderingar och kompetens harmonierar med lagstiftning och kommunala riktlinjer men även hur socialarbetare hanterar eventuella spänningsförhållanden mellan lagstiftning, kommunala riktlinjer, egna värderingar samt klienters förväntningar. LÄS MER

  3. 18. Sagor för framtidens kompetenta samhällsmedlemmar : En kvalitativ studie om litteratur som läromedel i förskolan och dess inverkan på barns aktörskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Martina Löf; Hanna Strömbäck; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Aktörskap; Läromedel; Fostran; Känslor; Moral; Förskola;

    Sammanfattning : Studien undersöker ”Tio små kompisböcker” som läromedel och bokseriens budskap för vad som anses viktigt för barn att lära sig samt hur det kan påverka barns aktörskap. Studien består även av intervjuer med förskollärare om hur och i vilket syfte de arbetar med bokserien i förskolans undervisning. LÄS MER

  4. 19. Auditing the Moral Bounds of Al Systems : An Implementation of the Glass-box's Observation Stage

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Mauricio Byrd Victorica; [2022]
    Nyckelord :Artificial intelligence; Ethics; Auditing; Artificiell intelligens; Etik; Revision;

    Sammanfattning : Automated and assisted decision-making has become prevalent across a myriad of domains, often including sensitive and critical tasks where guarantees regarding the operation of artificially intelligent systems from an ethical standpoint become essential. Different parties have made efforts to develop guidelines to establish general ethical requirements these systems should comply with. LÄS MER

  5. 20. Staten, seriefaran och filmvåldet : En komparativ studie av riksdagspolitikers argument under serietidningsdebatten på 1950-talet och videovåldsdebatten på 1980-talet

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Holm; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att belysa samhälleliga faktorer och förändringar genom att jämföra argument som framfördes på riksdagsnivå under serietidningsdebatten på 1950-talet med argument i riksdagen under videovåldsdebatten på 1980-talet. De frågor som undersöktes var vilka likheter och skillnader det fanns mellan argumenten under de båda tidsperioderna, och om det fanns några omständigheter som var särskilt bundna till respektive tidsperiod som politikerna lyfte fram. LÄS MER