Sökning: "moralutveckling"

Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade ordet moralutveckling.

  1. 11. Hur tänker och agerar sexåringar omkring rättvisa i skolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cecilia Magneklint-Hillman; [2006]
    Nyckelord :Moralutveckling; Rättvisa; Värdepedagogik; Förskoleklass;

    Sammanfattning : AbstractArbetets art: C – uppsats i Barndoms – och ungdomsvetenskapSidantal: 38Titel: Hur sexåringar tänker och agerar omkring rättvisa i skolan. Författare: Cecilia Magneklint-HillmanHandledare: Ann- Sofi RåstamDatum: 2006-05-22Bakgrund: Vad är rättvist eller orättvist i skolan? Är det rättvist att alla barn gör allting samtidigt och lika mycket, eller blir det orättvist om inte alla är med? Är alla barn verkligen intresserade av samma sak samtidigt? Vad är rättvisa för barn och hur agerar de i rättvisesituationer i skolan? Syfte: Syftet med min studie är att försöka få kunskap om hur sexåringar i förskoleklass tänker och agerar omkring rättvisa. LÄS MER

  2. 12. Djuretik ur barn och ungdomars perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Robin Gynnstam; Kersti Åström; [2006]
    Nyckelord :dilemma; ungdomar; moral; etik; Kohlberg; barn;

    Sammanfattning : Frågeställningen behandlar hur barn och ungdomar resonerar kring djurförsök. När eleverna resonerar kring djuretik, vad anser de då vara relevant? Vi analyserar elever från första- och niondeklass diskussioner kring djuretik. LÄS MER

  3. 13. Sagans betydelse för barnets andliga utveckling

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Annika Söberg; [2001]
    Nyckelord :religionspedagogik; utvecklingspsykologi; religionsdidaktik; sagoläsning; saga; moralutveckling; fantasi; livsfrågor; andlig utveckling;

    Sammanfattning : En dag frågade jag mig vad sagan kan betyda för barnets andliga utveckling. Andlighet är för mig förmåga att känna kärlek, att kunna ge utan egen vinning samt att se något utöver det synliga. Andlig utveckling och personlighetsutveckling hör ihop. LÄS MER

  4. 14. Etik och moralundervisning i skolan : på vilket sätt förhåller sig lärare till elevernas etik och moralutveckling i skolans verksamhet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Susanne Hasselgren; Gunilla Gillström; [2001]
    Nyckelord :etik; moral; moralutveckling; värdegrund i skolan; religionsdidaktik; religionsundervisning; religionskunskap; ämnesdidaktik; Kohlberg; Piaget; ungdomsforskning; utvecklingspsykologi;

    Sammanfattning : Detta arbete har vi skrivit för att vi ville lära oss mer om på vilket sätt lärare förhåller sig till elevernas etik och moralutveckling i skolans verksamhet. I bakgrunden har vi beskrivit olika forskares syn på barns och ungdomars moralutveckling. LÄS MER

  5. 15. Tala är silver, tiga är guld, när ett etiskt fall dyker upp? : en fenomenografisk studie av några elevers uppfattningar om etiska ställningstaganden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Monica Mattsson; [2001]
    Nyckelord :religionsdidaktik; religionsundervisning; religionskunskap; ämnesdidaktik; moralutveckling; Kohlberg; etiskt dilemma;

    Sammanfattning : ”Synen på barnet och barndomen borde vidgas till ett helhetsperspektiv, ett perspektiv som också innefattar en människosyn. […]: barn är också människor. Satsen ansluter till en humanistisk tradition där vördnaden för människans väsen förenas med ivriga studier av hennes egenskaper. LÄS MER