Sökning: "motiv att starta företag"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden motiv att starta företag.
1. Svenska artisters motiv till att starta egna skivbolag
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : Denna studie belyser varför svenska artister väljer att starta egna skivbolag genom att analysera de tidigare händelser som kan ha gett upphov till motiven artisterna har till beslutet. En artist vill oftast bara fokusera på att skapa musik men när de startar ett skivbolag har de även ett företag att driva vilket ger dem mindre tid till musiken. LÄS MER
2. Expansion till e-handel: En fallstudie om företags motiv till start av e-handel
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Intresset för e-handel har växt sig allt större i Sverige i takt med att den tagit över allt fler marknadsandelar från vanlig handel. Detta har i sin tur resulterat i att fysiska butikers existens blivit hotad. Eftersom e-handel är ett så pass nytt ämne finns det inte mycket forskning om det och dess koppling till företags motiv. LÄS MER
3. Entreprenörers ledarskap : en kvalitativ studie av hur entreprenörer kan utveckla sitt ledarskap
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : Intresset för entreprenörskap ökar eftersom det ses som viktigt del för samhället med utveckling av nya produkter och tjänster samt skapande av arbetstillfällen. För att företag ska lyckas växa är det inte tillräckligt med att ha tillgänglig arbetskraft utan denna måste också användas på ett effektivt sätt. LÄS MER
4. Entreprenörskap : Att vara sin egen lyckas smed
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : Bakgrund Det riktas idag mycket fokus på entreprenörskap i samhället och det blir allt vanligare att människor väljer företagande som ett karriärsval. Den tid vi nu lever i brukar kallas för entreprenörens era och de personer som väljer att starta eget företag hyllas som hjältar. LÄS MER
5. I solen finns det plats för alla : En studie om entreprenörer som etablerar affärsverksamheter på marknaders med hög konkurrens
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolanSammanfattning : Företagande och entreprenörskap har under 2000-talet fått allt större genomslagskraft isamhällsdebatterna och antalet nystartade företag inom tjänstesektorn har ökat markant. Denökade globaliseringen har bidragit till att fler aktörer väljer att etablera sina verksamheter påinternationella marknader och bidrar därigenom till en ökad konkurrens. LÄS MER