Sökning: "motiv resande"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden motiv resande.

  1. 1. Rumslig betydelse för vardaglig tillgänglighet : En studie av småbarnsföräldrars resande i samband med lämning och hämtning vid förskola.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Jonathan Norin; [2023]
    Nyckelord :Accessibility; mobility; proximity; everyday life; densification; parents of young children; travel; Tillgänglighet; mobilitet; närhet; vardagsliv; förtätning; småbarnsförälder; resande;

    Sammanfattning : Inom sentida urban utveckling har teori gällande förtätning blivit allt vanligare inom hur rumslig utformning tar form. Detta innebär alltså en ökad bebyggelse och befolkning inom en viss yta. LÄS MER

  2. 2. Det fria resandets drivkrafter i senmodern tid

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Evelina Eriksson Lilja; [2014]
    Nyckelord :roll; reflexiv identitet; frihet; backpacking; långtidsresande; senmodernitet; självförverkligande; Cultural Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problem/Bakgrund: I reklamens värld kan man få en glimt över den senmoderna epoken. Lockelsen till enkelheten med innebörden att komma bort från vardagen skildras i Volvo XC60 reklamfilm med den kända låttiteln ”Leave this World Behind” väckte intresset för resandet som sociologiskt fenomen. LÄS MER

  3. 3. Modelläsare i svensk resereklam Hur modelläsare konstrueras i annons, katalog och Facebookgrupp

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Kristina Larsson Ekman; [2013-06-28]
    Nyckelord :modelläsare; textanalys; legitimering;

    Sammanfattning : Uppsatsen visar vilka modelläsare som konstrueras i nutida svensk resereklam, närmare bestämt i tre resebolags dagstidningsannonser, katalogtexter och Facebookgrupper. Modelläsaren är textens inbyggda läsare, en social identitet som sändaren anpassar sin text efter. Resereklamens texter är multimodala. LÄS MER

  4. 4. En jämförelsestudie mellan kvinnors och mäns motiv till resande

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Maria Kemppainen; Roderick Rushworth; [2012]
    Nyckelord :travel motive; motivation; tourism; gender; sex; Stockholm; resmotiv; motivation; turism; genus; kön; Stockholm;

    Sammanfattning : This comparative study deals with male and female subjects during their visit to Stockholm. The aim was to find out if there were any general differences in travel motives between the sexes. Travel motive and motivation in tourism is a topic that has long been studied. LÄS MER

  5. 5. Varför spårväg?

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för planering och mediedesign

    Författare :Simon Öhlin; [2012]
    Nyckelord :Spårvagn; City Branding; Spårfaktor; Spårvagnsfaktor;

    Sammanfattning : I Skåne pågår i dagsläget planeringsarbetet för spårvagn i de tre största städerna; Malmö, Lund och Helsingborg. Hur kommer det sig att samtliga Skånes tre största städer med så pass olika förutsättningar och storlek planerar för spårväg samtidigt? Är det ett resultat av ett ökat resande eller finns det andra, mer visionära faktorer som styr? Arbetet syftar till att undersöka och jämföra tre städers val av spårväg utifrån de undersökta städernas visioner och morfologiska förutsättningar. LÄS MER