Sökning: "motivation barn förskoleklass"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden motivation barn förskoleklass.

  1. 6. Barns matematiska utveckling i skolans utomhusmiljö.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola

    Författare :Elin Karlsson; Annelie Karlsson; [2011]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; matematik; motivation; engagemang;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet var att ta reda på hur utomhuspedagogik kan gynna barns utveckling i matematik och om utomhusmiljön kan öka motivationen och engagemanget hos barnen. Utvecklingsarbetet genomfördes på två skolor, i en förskoleklass och i en år 3. LÄS MER

  2. 7. Bildskapande i förskoleklass. Verktyg i barns läs- och skrivundervisning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Maria Fridén; Christina Mårtensson; [2011]
    Nyckelord :läs- och skrivundervisning; bildskapande; lärare i förskoleklass;

    Sammanfattning : BakgrundMånga författare och forskare anser att teori bör kombineras med praktik för att skapa intresse och motivation hos barn. En kombination av bildskapande och läs- och skrivundervisning gör att skriftspråket utvecklas på ett lekfullt sätt. LÄS MER

  3. 8. Hur skildrar barn i förskoleklassen och deras föräldrar den skriftspråkliga utvecklingen

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Katarina Håkansson; [2011]
    Nyckelord :helhetssyn; literacy; läsförståelse; skriftspråklig utveckling; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Håkansson, Katarina (2011). Hur skildrar barn i förskoleklass och deras föräldrar den skriftspråkliga utvecklingen; How children and their parents in a preschool class depict the development of written language; Med fokus på ett tidsperspektiv som sträcker sig från förskola till tiden i förskoleklass. LÄS MER

  4. 9. Barns uppfattningar och möjligheter till lustfyllda skriftspråkliga aktiviteter i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Humanvetenskapliga institutionen

    Författare :Carina Gårdewall; [2008]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka 6-8-åringars uppfattningar om hur den fysiska miljön i klassrummet påverkar deras lust och motivation till skriftspråket. Med fokus på frågeställningarna, vilka element i den fysiska miljön barn upplever skapar lust och motivation till skriftspråket, vilka uppfattningar barn har om lekens betydelse för skriftspråket. LÄS MER

  5. 10. Barn/elevers minskade lustfyllda lärande och motivation i takt med stigande ålder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Eva Heidenberg; [2007]
    Nyckelord :lustfylldhet; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur lärare för olika åldersgrupper arbetar för att främja ett lustfyllt lärande som barnen/eleverna är motiverade att delta i, som ett led i att förstå varför barnen/elevernas lustfyllda lärande och motivation minskar efterhand som de blir äldre. Vad är det lärarna upplever påverkar barnen/elevernas lustfyllda lärande och motivation? För att svara på de frågorna har en undersökning gjorts av lärarnas definition av lustfyllt lärande och motivation, lärarnas arbetssätt i förhållande till ett sociokulturellt perspektiv (lek, läroböcker, barn-/elevantal i gruppen, tid, föräldrasamverkan) respektive ett biologiskt perspektiv (inträdet i puberteten) samt lärarnas erfarenheter av vad deras barn/elever upplever lustfyllt och motiverande. LÄS MER