Sökning: "motivation genom ord"

Visar resultat 1 - 5 av 89 uppsatser innehållade orden motivation genom ord.

  1. 1. Ordinlärning i Svenska som andraspråk : En intervjustudie av fyra lärares arbetssätt med och reflektioner kring ordinlärning i “Svenska som andraspråk 1” klassrum.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sandra Karlsson; Nina Peri; [2023]
    Nyckelord :Teacher cognition theory; vocabulary acquisition; Lärarkognitionsteorin; ordinlärning;

    Sammanfattning : This study has investigated how four teachers within the subject Swedish as a second language 1 at upper secondary school talk about their work with vocabulary in the classroom. The study focuses on how these teachers think about and reflect on their own teaching and knowledge of vocabulary teaching. LÄS MER

  2. 2. Läs- och hörförståelsen i relation till den inre bilden. : Den inre bildens betydelse för läs- och hörförståelse hos elever i årskurs 4 och 5.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Helena Berg; Jennii Johansson; [2023]
    Nyckelord :Hörförståelse; Läsförståelse; Inferenser; Dual Coding Theory. Lässtrategier;

    Sammanfattning : Studien är både kvalitativ genom klassrumsanteckningar och semistrukturerade intervjuersamt kvantitativt genom läs- och hörförståelsetester. Syftet med examensarbetet är attbelysa elevers upplevelse av högläsning och egen tyst läsning i årskurs 4 och 5 inomsvenskämnet i grundskolan. LÄS MER

  3. 3. "Man behöver inte hela tiden uppfinna något nytt" : En intervjustudie om hur lärare som är verksamma i förskoleklass till årskurs tre arbetar med skönlitteratur i svenskundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Michaela Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Fiction; Desire to read; Language Development; Work Procedure; F-3; Skönlitteratur; Läslust; Språkutveckling; Arbetssätt; F-3;

    Sammanfattning : I kursplanen i svenska nämns det hur lärare ska bedriva en undervisning där elever ska få ta del av olika typer av skönlitteratur och lära sig analysera och diskutera (Skolverket, 2022a). Forskning nämner hur elever lär sig bäst i gemensamma sammanhang, exempelvis högläsning där elever genom en diskussion kan ta del av varandras erfarenheter och lära sig av varandra (Jönsson, 2007). LÄS MER

  4. 4. Stavningsmedveten läs- och skrivundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Flodin; [2022-10-14]
    Nyckelord :läs- och skrivundervisning; stavning;

    Sammanfattning : Att kunna stava kan tyckas få allt mindre betydelse i dagens samhälle med ny teknik som hjälper den som har svårt att stava. Samtidigt är läsning och skrivning två tätt sammanflätade processer som kompletterar och stödjer varandra på flera sätt. LÄS MER

  5. 5. Användbarheten av Folkhälsomyndighetens enkät Hälsa på Lika Villkor : läsbarheten och användarupplevelsen ur unga vuxnas perspektiv

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Alma Savander; [2022]
    Nyckelord :användbarhet; användarupplevelse; läsbarhet; tematisk analys; språkvetenskaplig analys;

    Sammanfattning : Folkhälsomyndighetens enkät “Hälsa på Lika Villkor” (HLV) undersöker Sveriges invånares hälsa, levnadsvanor och livsvillkor och spårar invånarnas förändringar i hälsa över tid. Idag har HLV ett stort bortfall för gruppen “yngre”. LÄS MER