Sökning: "motivation hos barn i grundskola"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden motivation hos barn i grundskola.

  1. 1. I pjäs är det bestämt : En studie i grundskolans tidigare år om barns rolltagande i pjäs.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Ylwa Andersson; [2019]
    Nyckelord :Drama; formal drama; play; primary school; phenomenography; Drama; konstpedagogiskt perspektiv; föreställningsarbete; teater; grundskola; fenomenografi;

    Sammanfattning : Studien syftade till att synliggöra barns uppfattningar om fenomenet rolltagande i pjäs. Barnen i studien var i ett sammanhang där manus, givna roller och repliker var utgångspunkten, med läraren som regissör. LÄS MER

  2. 2. Att bygga agentskap i matematikklassrummet : Studie i egen matematikpraktik, grundskola år 6

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Annika Holmström; [2019]
    Nyckelord :agentskap; matematik; förklaring; delaktighet; medinflytande; lärmiljö årskurs 6; deltagande aktionsforskning;

    Sammanfattning : Genom att erkänna att en inkluderande skola står inför en rad dilemman och sedan konkret angripa några av de uttryck som dessa dilemman tog i matematikvardagen kunde agentskap främjas. Agentskap som en erbjuden möjlighet att gripa in och påverka och som synbara handlingar i klassrummet vittnar om deltagande och medinflytande. LÄS MER

  3. 3. Att kunna skilja en blåsippa från en blåklocka : En kvalitativ studie av elevers naturkontakt och artkunskap med inriktning på grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Alexandra Carlson; [2019]
    Nyckelord :Åk 1; grundskola; naturvistelse; naturrelationer; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Allt fler människor i den moderna värld vi lever i spenderar en stor del av sin fritid framför en skärm, så även eleverna. Det finns en tidspress i vår vardag. Särskilt tidspressad vardag har i många fall just barnfamiljers vardag påvisats vara. LÄS MER

  4. 4. ”Här går man i skolan hos oss oberoende var man kommer ifrån och man ska lyckas så bra som möjligt utifrån det” : En intervjustudie om rektorers upplevelser av integrationsarbete och dess hinder

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ulrica Holmqvist; [2018]
    Nyckelord :Integration. Grundskola. Rektor. Utländsk bakgrund. Nyanlända.;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur rektorer på grundskolor i Södertälje upplever arbetet för att integrera barn med utländsk bakgrund på skolan och syftet blir att kartlägga det integrationsarbete som skolorna arbetar med. De frågeställningar som studien undersöker är: Hur inplanteras de riktlinjer som mottagits från kommunens sida eller en högre instans på de egna skolan eller finns ”egna” riktlinjer för integration? Hur upplever rektorerna skolans arbete för integration fungerar och vilka möjliga hinder finns det? För att undersöka detta gjordes en intervjustudie med tre rektorer på grundskolor i Södertälje kommun. LÄS MER

  5. 5. "Paddor i praktiken" Skolutveckling i digitala lärverktyg/iPads - från teori till praktik

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Christine Reuterskiöld; [2014]
    Nyckelord :skolutveckling; digitala lärverktyg; iPad; strategier; inkludering; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractReuterskiöld, Christine (2013). ”Paddor i praktiken”, Skolutveckling i digitala lärverktyg/iPad – från teori till praktik. (”Toads in practice” School development in digital tools/iPads – from theory to practice), specialpedagogik avancerad nivå, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle. LÄS MER