Sökning: "motivation i arbetssökande"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden motivation i arbetssökande.

  1. 1. Platsannonsens roll i rekryteringssvårigheter. : en studie om nyutexaminerade civilekonomers förväntningar och krav på platsannonser

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Erika Henningsson; Sheriin Mohamsson; [2022]
    Nyckelord :Newly graduated economics students; Employee; Employer; Job advertisements; Motivation; Needs; Requirements; Maslow s hierarchy of needs; Herzberg s two-factor theory; Anticipatory psychological contract; Instrumental-symbolic framework; Nyutexaminerad civilekonomstudenter; Arbetssökande; Arbetsgivare; Platsannonser; Motivation; Behov; Krav; Maslows behovshierarki; Herzbergs tvåfaktorteori; Arbetsgivarförpliktelser; Instrumentell-symbolisk teori.;

    Sammanfattning : Företagens rekryteringsbehov har ökat kraftigt under de senaste två åren, det visar sig att tre av tio rekryteringsförsök misslyckas på grund av att det är svårt att finna kandidater med rätt utbildning, tidigare yrkeslivserfarenhet och motivation. Platsannonser har en betydande roll för att attrahera kandidater och är en viktig del i rekrytering, chansen att rekrytera den ideala kandidaten börjar redan vid platsannonsen. LÄS MER

  2. 2. Före detta kriminellas vägar tillbaka till arbetslivet

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Moa Liljendahl; Hanna Frödin; [2021]
    Nyckelord :ex-offenders; preconception; social support; motivation; attitudes;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att arbete är en viktig del för att före detta kriminella ska kunna bryta med sitt gamla kriminella liv och återintegreras i samhället (Visher, 2005).  I denna studie undersöktes vilka eventuella hinder och avgörande faktorer som påverkade före detta kriminellas arbetssökande. LÄS MER

  3. 3. Hur arbetar arbetsgivare på landsbygden för att skapa ett starkt arbetsgivarvarumärke? : En kvalitativ studie om hur arbetsgivare inom kommunal samt privat verksamhet i mindre orter arbetar med employer branding, och hur det påverkar arbetstagarnas motivation

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Emma Sjödin; Madeleine Blom; [2021]
    Nyckelord :employer branding; arbetsgivarvarumärke; kommunal sektor; privat sektor; urbanisering; motivation; place branding;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en kvalitativ studie där semistrukturerade intervjuer har utförts på arbetstagare samt arbetsgivare inom kommunal och privat verksamhet i mindre orter. Det som undersöks är hur arbetsgivarna inom vardera sektor arbetar med employer branding och för att få ett attraktivt arbetsgivarvarumärke, samt hur det påverkar arbetstagarnas motivation. LÄS MER

  4. 4. Konsten att charma generation Y : en studie om ekonomistudenters behov vid val av arbetsplats

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Julia Isaksson; Ellen Bengtsson; [2020]
    Nyckelord :University student; Economics; Employee; Employer; Preferences; Motivation; Needs; Self-determination Theory; Maslow s Hierarchy of Needs; Herzberg’s Two Factor Theory 2; Högskolestudenter; Ekonomi; Arbetssökande; Arbetsgivare; Preferenser; Motivation; Behov; Self-determination theory; Maslows behovshierarki; Herzbergs tvåfaktorteori;

    Sammanfattning : För att företag ska kunna attrahera men också bevara kompetenta medarbetare, krävs det att de har något att erbjuda sin anställda. Detta ställer krav på en medvetenhet kring de preferenser anställda besitter, både sett till deras behov och motivation. LÄS MER

  5. 5. Efterfrågad kompetens hos juniora ekonomer : En studie beträffande arbetsgivarens syn på kompetens hos juniora ekonomer.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :William Jonsson; Ayda Khabbazi Zowj; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inledning: Vilka icke-kvalificerande kompetenser prioriteras av arbetsgivaren, när de kvalificerande kompetenser är uppfyllda, vem får jobbet? Är det den sökande med bäst referenser, bäst betyg eller är det en kombination av flera faktorer? Det är frågor arbetssökande ofta ställer sig när de ska på en arbetsintervju. Att arbetssökande överöses i många tips utan någon källa kopplad till studie är ett problem för den arbetssökande anser vi. LÄS MER