Sökning: "motivation i samhällskunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden motivation i samhällskunskap.

  1. 1. Motivation som en grundläggande del av undervisningen : En studie om samhällslärares syn och användning kring motivation i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Sofie Näslund; [2023]
    Nyckelord :Enkätundersökning; självbild; delaktighet; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Undervisningen i samhällskunskap ska syfta till att stötta och förbereda eleverna till att bli aktiva medborgare i Sveriges demokratiska samhälle. Det här gör att skolan har ett mycket viktigt uppdrag, vilket innefattar att främja elevernas lärande och inhämtning samt utveckling av väsentliga kunskaper och värden. LÄS MER

  2. 2. ”Mänskliga rättigheter viktigare än någonsin i skolan” : Fyra lärares upplevelser i undervisningen om de mänskliga rättigheterna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Meleke Murad Petros; [2022]
    Nyckelord :Mänskliga rättigheter; samhällskunskap; yrkes- och studieförberedande; gräsrotsbyråkrati.;

    Sammanfattning : In the swedish curriculum one of the exam goals for the students is to have knowledge about the human rights. The aim of this study is to analyze and investigate four social studies teachers views on the education about the human rights and if the student reach the exam goals of the curriculum for the upper secondary school. LÄS MER

  3. 3. Ledarskap för ihärdighet : En studie om lärarledarskap som främjar elevers ihärdighet i samhällskunskapsämnet på gymnasiet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Arvid Willstein; [2022]
    Nyckelord :Ihärdighet; ledarskap; samhällskunskap; gymnasiet;

    Sammanfattning : The aim of this master’s thesis is to examine teachers’ possibilities of developing student grit through leadership within upper secondary school social sciences. The theoretical foundation of his thesis is composed of the theory of grit developed by Angela Duckworth and Christer Stensmo’s theory of teacher leadership. LÄS MER

  4. 4. Med distans till distansundervisning : En studie om gymnasieelevers upplevda motivation till studier i ämnet samhällskunskap vid distansundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Simon Gidvall; [2022]
    Nyckelord :Motivation; distance teaching; classroom teaching; relational pedagogic; civics teaching; Motivation; distansundervisning; närundervisning; relationell pedagogik; samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : This essay, conducted through semi-structured interviews with five upper secondary school students, aim to analyze and understand if and how their perceived motivation to social studies changed due to distance teaching during the covid-19 pandemic as well if and how their motivation has changed since returning to school post-pandemic. The theory of self-determination works as the cornerstone which is complemented by two relational theories in relational pedagogy as well as the zone of proximal development in addition to the concept of self-regulation. LÄS MER

  5. 5. En motivationsskapande undervisning : En kvalitativ intervjustudie om samhällskunskapslärares erfarenheter av att arbeta motivationsskapande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013)

    Författare :Lisa Larsson; [2022]
    Nyckelord :Motivation; samhällskunskap; grundskola; arbetssätt; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the experiences civic teachers have of working with motivational teaching with students in lower secondary school. Students' motivation for school and the subject of civic is important for the future. LÄS MER