Sökning: "motivation i skola enkät"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden motivation i skola enkät.

  1. 1. Hög närvaroprocent på idrottslektioner i skolan, men deltar eleverna i undervisningen? : En kvantitativ undersökning som undersöker elevers delaktighet i praktisk undervisning på idrottslektioner

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Simon Gudmundsson; Nicolaus Elfström; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och Frågeställningar Syftet med denna studie var att ta reda på hur stor andel av eleverna som går på idrottslektioner fast de inte är praktiskt involverade och deltar i undervisningen. Vi ville också undersöka varför dessa elever avstår från att delta i undervisningen och om vissa delmoment påvisar större avvikelser inom idrott och hälsa. LÄS MER

  2. 2. Elevers uppfattningar om bildämnet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Bassam Alsefi; [2023]
    Nyckelord :bildämne; bildämnets betydelse; bild i skola; bildämnet i skolan och estetiskt ämne.;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om elevers uppfattningar om bildämnet i skolan. Syftet med mitt arbete är att undersöka elevers intresse av och motivation inom bildämnet och vilka anledningar som ligger till grund för elevernas uppfattningar om ämnet bild. LÄS MER

  3. 3. Relativ ålderseffekt och känsla av sammanhang i Idrott och Hälsa : En kvantitativ studie om sambandet mellan elevers relativa ålder och känsla av sammanhang i Idrott och Hälsa på gymnasieskolan.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Albin Berg; Douglas Askman; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Purpose of study This quantitative cross-sectional study aimed to explore the relationship and differences between time of birth and students’ Sense of Coherence (SOC) in physical education within the Swedish upper secondary school. Previous research has proven a connection between annual time of birth and success in sports and school, which is termed Relative Age Effect in research and means that relatively older students and athletes possess a higher probability to reach success. LÄS MER

  4. 4. Den goda skolan – om eleverna själva får välja : En kvalitativ studie av elevers uppfattning kring vad som bidrar till en god skola

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Tobias Andersson; [2022]
    Nyckelord :Well-being; motivation; school; Self-Determination Theory; learning; pupils’ social relations; Välmående; motivation; skola; Self-determination theory; lärande; elevers sociala relationer;

    Sammanfattning : Det har gjorts mycket forskning på elevers välmående i skolan, men forskningen är till största delen kvantitativ. För att komplettera den redan existerande kvantitativa forskningen så behövs det även göras kvalitativ forskning som ger elever möjlighet att fritt uttrycka sina åsikter kring skolan. LÄS MER

  5. 5. Fysisk aktivitetsnivå och motivation i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Louise Kvarforth; Lámis Wannersten; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Studiens syfte var att undersöka hur fysiskt aktiva elever från olika socioekonomiska områden är under undervisningen i idrott och hälsa (IDH) samt om motivation/tilltro till sin egen förmåga och fysisk aktivitet (FA) på fritiden kan ha ett samband med FA-nivå i ämnet IDH. Detta besvarades genom följande frågeställningar: (1) Finns det skillnader i FA-nivå under IDH undervisningen hos elever från områden med olika socioekonomisk status? (2) Ser skillnaderna i FA-nivå under IDH undervisningen olika ut för flickor och pojkar med olika socioekonomisk status? (3) Har den FA-nivån under IDH undervisningen något samband med motivation/tilltro till sin egen förmåga samt FA på fritiden? Metod: Deltagarna i studien bestod av 116 högstadieungdomar i åldrarna 14-15 år från två skolor placerade i två låga SES områden (64st) och en skola placerad i ett högt SES område (52 st). LÄS MER