Sökning: "motivation i skolarbetet"

Visar resultat 1 - 5 av 116 uppsatser innehållade orden motivation i skolarbetet.

  1. 1. Levla upp! : Motivationshöjande spelifiering av kreativa processer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Emilia Lans; [2023]
    Nyckelord :Motivation; gamification; creative processes; Motivation; spelifiering; kreativa processer;

    Sammanfattning : Studien som presenteras i föreliggande uppsats syftar till att undersöka spelifiering av kreativa processer utifrån tre frågeställningar: (1) på vilket sätt arbetar läraren för att främja motivationen hos eleverna i sin skapandeprocess, (2) kan man förstå lärarens upplägg som spelifiering, och i så fall på vilket sätt, och (3) vilka effekter har lärarens upplägg på motivationen hos elever som befinner sig i kreativa processer? Bakgrunden till detta undersökningsområde utgörs dels av motivationens betydelse för barn och unga som befinner sig i skolans värld. Frågan om motivation spelar en viktig roll när det exempelvis kommer till frånvaroproblematik, ett alldeles för starkt betygsfokus och passivitet i skolarbetet. LÄS MER

  2. 2. "Elever vill känna att de lyckas" : En intervjustudie om hur lärare säger sig motivera sina elever i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jill Bokström; David Leskinen; [2023]
    Nyckelord :Matematik; motivation; self-determination theory; strategier; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilka strategier lärare säger sig använda för att motivera eleverna i matematik. Under en längre tid har det rapporterats om att elevernas motivation i matematik sjunker i åldrarna 10–12 år och att lärare upplever en viss osäkerhet i hur de ska få sina elever motiverade i skolarbetet. LÄS MER

  3. 3. Assisterande teknik ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Cronström; Elin Malm; [2023]
    Nyckelord :assisterande teknik; kompetensutveckling; motivation; self-efficacy; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract  Cronström Anna och Malm Elin (2023). Assisterande teknik ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. När den ena studiehindrande handlingen leder till den andra - några pojkars berättelser om utmaningar i studierna

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ylla Hinsch; [2022-10-19]
    Nyckelord :Studiehindrande handlingar; pojkar; relation; motivation;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen är att få insikt om pojkars upplevelser av en period i skol gången som har haft inslag av avståndstagande handlingar från studierna. Teori: Till studien har det sociokulturella perspektivet legat till grund som teoretiskt ram verk, där grundantagandet är att kunskapen finns mellan människor och inte främst inom individen, där kunskapen bemästras och förädlas i samspel av olika perspektiv och utifrån olika situationer. LÄS MER

  5. 5. Hur lärare motiverar elever till lärande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Jessica Jumpponen; Sara Persson; [2022-07-05]
    Nyckelord :motivation; relation; tilltro; samarbete; lust;

    Sammanfattning : Ett av skolans uppdrag är att ge alla elever en bred likvärdig utbildning. Elevers olika förutsättningar och förmågor ska ligga till grund för hur verksamheten bedrivs. Det är lärarens uppgift att kartlägga och skapa en lärmiljö där eleven ges de bästa möjligheterna att växa och utvecklas. LÄS MER