Sökning: "motivation inom algebra"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden motivation inom algebra.

  1. 1. Lärares möjligheter och utmaningar i att undervisa begreppet variabel i algebra : En fallstudie om lärares uppfattning om deras förutsättningar att skapa förståelse för begreppet variabel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Matematikdidaktik

    Författare :Jukka Mikkonen; [2023]
    Nyckelord :Matematik med förståelse; begrepp; begreppsförståelse; matematikens språk; kommunikation; lärarens roll; traditionell matematik- undervisning; reforminriktad matematikundervisning; diagnostiska frågor;

    Sammanfattning : Skolan har ett uppdrag att utbilda matematiskt kompetenta medborgare. Elevernas motivation att öva grundläggande förmågor som huvudräkning och läsning minskar när de har ständig tillgång till digitala verktyg. Därmed får de även olika förutsättningar att ta till sig matematiken utifrån skillnaden i förmågorna. LÄS MER

  2. 2. Elevers motivation i algebra : En kvalitativ studie om hur elever i åk 6 påverkas av den inre och yttre motivationen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Andrea Björkman; Ida Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Motivation; matematik; algebra; ekvationer; mellanstadiet; årskurs 6;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att redovisa vilka inre och yttre faktorer som bidrar till elevers motivation i matematikämnet. Studien utgår från ett elevperspektiv i årskurs 6 med en avgränsning till algebra och ekvationer. LÄS MER

  3. 3. Elevers bristande förståelse för algebra : Lärarens arbetssätt är betydande för elevers motivation och förståelse i matematiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jenny Green; Linda Larsson; [2018]
    Nyckelord :Algebra; arbetssätt; förklaring; förståelse; matematikundervisning; motivation;

    Sammanfattning : Att förstå det abstrakta området algebra kan för elever vara komplicerat. För att komma närmare en förståelse för eleverna läggs stor vikt vid lärarens förklaring och arbetssätt som kan vara traditionellt inriktad eller mer sociokulturellt inriktad. LÄS MER

  4. 4. Jakten på det matematiska resonemanget : En local instruction theory om pre-algebra i skolans yngre år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Kristin Schyberg; [2016]
    Nyckelord :design research; lustfyllt lärande; matematikundervisning; pre-algebra; resonemangsförmåga; sociokulturellt lärande;

    Sammanfattning : Förändringens vindar blåser genom den svenska matematikundervisningen. I denna förändring, så krävs pedagogisk forskning vars resultat är användbara i praktiken. Syftet med den här kvalitativa forskningsstudien, är att skapa förståelse för hur en aktivitet kan främja utvecklingen av elevers resonemangsförmåga inom pre-algebra. LÄS MER

  5. 5. Matematik och det matematiska förtroendet - En studie av elevers på samhällsprogrammet förtroende för sin matematiska förmåga relaterade till moment i kursen matematik B

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :David Andersson; [2012]
    Nyckelord :Matematik; Matematisk förmåga; Motivation; Begreppsförståelse; Algebra; Matematikdidaktik; Matematik B; Gymnasie; Samhällsprogrammet;

    Sammanfattning : Kursen Matematik B är en de kurser som ställer störst krav på nytt konceptuellt tänkande för gymnasieelever vilket ställer höga krav på ett flexibelt sinne. Därför ansåg jag det vara intressant att undersöka närmare de aspekter som kringgärdar kursen. LÄS MER