Sökning: "motivation lärare teori"
Visar resultat 1 - 5 av 217 uppsatser innehållade orden motivation lärare teori.
1. Varför fortsätter jag? : En kvalitativ studie med salutogen ansats om varför lärare stannar i professionen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Studien ämnar undersöka hur lärare beskriver sin arbetssituation och vad som motiverar dem att stanna i professionen. Studien syftar också till att undersöka hur lärarna själva beskriver eventuella problem i sitt arbete och hur de hanterar dessa problem. LÄS MER
2. Tävling i undervisningen: En nyckel till motivation eller potentiell exkludering? : en kvalitativ studie om tävlingsmoment i ämnet idrott och hälsa
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte var att undersöka på vilket sätt lärare i idrott och hälsa anser att undervisningen påverkar elevernas uppfattning av tävling och hur denna uppfattning kan variera beroende på tidigare erfarenheter. - Hur arbetar lärare i ämnet idrott och hälsa med tävling som ett medel för elevernas kunskapsutveckling? - På vilket sätt anser lärare i ämnet idrott och hälsa att tävlingsmoment i undervisningen påverkar elevernas motivation till att delta? Teori och metod Studien utgick från ett teoretiskt ramverk som inkluderar begreppet habitus från Pierre Bourdieus sociala verktygslåda samt Engströms praktiker och logiker. LÄS MER
3. Genom lärarens ögon : En kvalitativ analys av arbetsmotivation
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Lärare har en betydande roll i samhället genom sitt ansvar att forma framtidens generationer. Arbetsrollen innebär dock en hög arbetsbelastning och ständiga utmaningar. Studiens syfte var att undersöka hur lärare upplever sin arbetsmotivation. LÄS MER
4. Valet, Kvalet och Självidentiteten : En intervjustudie om ämneslärarstudenters beslutsprocesser och identitetsutveckling i förhållande till deras utbildning.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna studie undersöker ämneslärarstudenters motiv bakom valet av utbildning och hur deras identiteter påverkas av utbildningen. Syftet är att fördjupa förståelsen för de svenska ämneslärarprogrammens studentgenomströmning, vad som motiverar studenterna att utbilda sig till ämneslärare och hur det påverkar deras identitet. LÄS MER
5. Bedömd eller dömd? : Lärares erfarenheter av summativa bedömningar och hur dessa påverkar motivation och självbild hos elever i behov av stöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Vår uppsats handlar om grundskollärares erfarenheter av att genomföra summativa bedömningar med elever i behov av stöd. Syftet med vår studie är att få en fördjupad förståelse av vilka erfarenheter grundskollärare för de tidiga skolåren har kring hur summativa bedömningar kan påverka motivation och självbild hos elever i behov av stöd. LÄS MER