Sökning: "motivation lektionsinnehåll"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden motivation lektionsinnehåll.

  1. 1. Studera starkt : En fenomenografisk studie om en intervention i positiv psykologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Lif Frida; Winbäck Julia; [2023]
    Nyckelord :well-being; motivation; positive psychology; positive pedagogy; music education; Project: Study with Strength; välmående; motivation; positiv psykologi; positiv pedagogik; musikpedagogik; Projekt: Studera starkt;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att bidra med kunskap om hur elever och lärare uppfattar och samtalar om motivation och välmående, i förhållande till positiv psykologi. Som avgränsning har vi valt att undersöka elevers och lärares uppfattningar om interventionskursen Studera starkt. LÄS MER

  2. 2. Studiemotivation : Elevers motivation till aktivt deltagande på idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Linus Forsberg; John Stjernberg-Rylander; [2023]
    Nyckelord :Motivation; Idrott och hälsa; Aktivt deltagande;

    Sammanfattning : Introduktion Motivation är en förutsättning för att elever ska prestera, delta och lära sig de kunskaper som utförs på idrottslektionerna. Som framtida lärare ska vi kunna motivera våra elever. Därmed behöver vi kännedom om vilka faktorer som påverkar elevernas motivation för att arbeta motivationsfrämjande på bästa möjliga sätt. LÄS MER

  3. 3. Elevers känsla av svårigheter i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Nils-Petter Hjelm; [2022]
    Nyckelord :Extra anpassningar; grundskola; mellanstadiet; stödstrukturer; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie är att undersöka elevernas upplevelse om svårigheter inom svenskämnet, samt hur anpassningar påverkar eleverna och vilken roll lärarna har i undervisningen. De frågeställningar som behandlas i studien är följande: Vad är det eleverna uppfattar som svårt i svenskämnet? Hur ser eleverna på ett anpassat lektionsinnehåll i svenskämnet och vilka möjligheter ger det dem att utmanas i sin kunskapsutveckling? Vilken roll har den fysiska lärarens närvaro för eleverna i svenskundervisningen? Jag har valt att göra en empirisk studie med kvalitativa metoder i form av observation samt gruppintervjuer. LÄS MER

  4. 4. Varför ska jag skämma ut mig? : En kvalitativ studie om varför högstadieelever väljer att inte delta på idrotten.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Roberth Pethman Estliden; [2021]
    Nyckelord :Absence; motivation; physical activity; physical education; self-esteem.; Frånvaro; fysisk aktivitet; idrott och hälsa; motivation; självkänsla.;

    Sammanfattning : Sammanfattning.Tidigare forskning visar att var femte elev väljer att inte delta på idrottslektionerna.Som lärare i idrott och hälsa ställs man ofta inför elever som väljer att inte aktivt delta på idrottsundervisningen eller att vara frånvarande. LÄS MER

  5. 5. Pianospel – Det roligaste som finns? En enkätstudie om kulturskoleelevers syn på sin pianoundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johan Vestman; [2020]
    Nyckelord :inre drivkraft; kognitiv självständighet; kulturskolan; lektionsinnehåll; musikpedagogik; pianospel; pianoundervisning; prioritetsordning; utbildningsvetenskap; yttre motivation; internal driving force; cognitive autonomy; culture school; educational science; lesson content; music education; piano playing; piano teaching; priority order; external motivation; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Huvuddelen av alla pianoelever slutar spela inom 3 år på kulturskolan. Varför är frånfallet så stort och vad kan man göra för att förhindra det? Tidigare forskning visar bland annat att popmusik är den genre pianoeleverna helst vill spela och att det är viktigt att eleverna känner att de utvecklas och upplever en känsla av kompetens för att vilja fortsätta spela. LÄS MER