Sökning: "motivation studieteknik"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden motivation studieteknik.

  1. 1. Äldre kvinnors upplevelse av sfi studieväg 2 med fokus på ålder, andraspråksinlärning, motivation och integration

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Torbjörn Hallgren; [2021-09-29]
    Nyckelord :sfi; svenska; andraspråksinlärning; ålder; motivation; integration; instrumentell motivation; kvinnor; äldre kvinnor; undervisning;

    Sammanfattning : Den här studien tittar på hur fem arabisktalande äldre kvinnliga elever inom sfi säger att de uppfattar den utbildning de går i, med fokus på att deras progression har stått stilla eller gått mycket långsamt framåt. Studien försöker förstå varför, och tittar på detta utifrån dessa frågor: Vad är dessa kvinnors erfarenhet av att vara elever på sfi inom spår 2? Hur säger sig denna grupp av kvinnor uppleva situationen de befinner sig i, som språkinlärare i ett nytt land och hur motiverade säger sig denna grupp av kvinnor vara när det kommer till att lära sig svenska, samt inom vilka sociala områden vill de kunna tala svenska? Resultatet visar att kvinnorna gillar sfi och de saknar inte motivation, de saknar inte vilja till integration och de har flera sociala områden de vill investera i för att kommunicera på svenska. LÄS MER

  2. 2. Digital undervisning och inlärningsutmaningar under en pandemi : En fallstudie på ett svenskt universitet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Hugo Lidström; Matias Bravo Ossandon; [2021]
    Nyckelord :Students; Learning Management Systems; Video Conferencing Tools; Digital education; Digital platforms.; Studenter; Learning Management Systems; Video Konferens Verktyg; Digital undervisning; Digitala plattformar.;

    Sammanfattning : Digital undervisning blev under covid-19 pandemin en viktig metod för att kunna upprätthålla lärande för utbildningsinstitutioner. Genom att använda sig av digitala plattformar och verktyg som exempelvis Learning Management Systems (LMS) och Videokonferens verktyg (VKV) kan studenter lära sig utan att fysiskt vara närvarande. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar om yngre elevers studieteknik : Undervisning i studieteknik och dess effekter ur lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Gabriella Demir Sjödin; [2021]
    Nyckelord :Study skills; primary school; learning strategies; awareness; homework;

    Sammanfattning : This report is based on a qualitative phenomenographic study that focuses on teachers’ experiences of young pupils’ study skills in primary school. The aim of this study was to increase the knowledge about how teachers perceive the concept “study skill” related to their pupils and also how they teach study skills. LÄS MER

  4. 4. "Att läsa är jätteviktigt..." : En studie om vad elever 9-16 år väljer att läsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Revemark; Marina Walldorf; [2021]
    Nyckelord :Läslust; läsundervisning; läsvanor; motivation; sociala medier.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få kunskap om vad elever läser, deras läsvanor och läslust i åldrarna 9-16 år, så att lärare och speciallärare ska kunna möta elevers intresse och entusiasm och stimulera deras läsutveckling. De tre frågeställningarna löd: Hur ofta och vad läser barn i åldern 9-16 år? Vad är elevers uppfattning om läsning? samt vad kan och brukar lärare göra för att motivera elevernas läsintresse? Vi har utgått från det sociokulturella perspektivet som menar att människan använder sig av sina olika resurser, såväl språkliga, intellektuella som fysiska för att ta till sig kunskap. LÄS MER

  5. 5. Här flödar kreativiteten? : En kvalitativ studie om kreativitet i högstadiets musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Annika Fridolfsson; [2020]
    Nyckelord :kreativitet; skapande; musik; motivation; gyllene snittet; proximala utvecklingszonen; processfaser;

    Sammanfattning : Musik har i alla tider berört människor, musik antingen förenar människor eller leder till livliga diskussioner kring genrer och lyrikens innehåll. Musik har funnits i den svenska skolan sedan 1842 och har sedan länge en naturlig plats i vårt skolsystem. LÄS MER