Sökning: "motivationsarbete"

Visar resultat 21 - 25 av 178 uppsatser innehållade ordet motivationsarbete.

  1. 21. ”Alla metoder passar inte alla” : En kvalitativ intervjustudie om studie- och yrkesvägledares metoder i karriärvägledning med långtidsarbetslösa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Marie-Thérèse Darius; Susanne Malmgren; [2021]
    Nyckelord :Metoder; Karriärteorier; Långtidsarbetslöshet; Fördjupad vägledning; SCCT; Savickas; Socialkonstruktivistiska perspektivet; motivation; self- efficacy; intervjuer;

    Sammanfattning : Arbetslösheten i Sverige har ökat och långtidsarbetslösheten bedöms vara den stora utmaningen i samhället de närmsta åren samtidigt som undersökningar visar att insatser inte har eller har haft önskvärd effektivitet. Undersökningar visar att en fördjupad vägledning skulle vara mer effektiv för långtidsarbetslösa, samt att fokus på insatser bör ligga på ett stöttande av humankapital före utlärandet av jobbsökningsfärdigheter. LÄS MER

  2. 22. Hur skapar lärare studiero i klassrummet? : En intervjustudie som undersöker arbetsmetoder hos erfarna lärare respektive mindre erfarna lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nils Ådahl; Ivar Önnerfält; [2021]
    Nyckelord :Studiero; erfarna lärare; mindre erfarna lärare; ledarskap; intervju;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att öka kunskaperna om olika ledarskapsstrategier för att skapa studiero i klassrummet. Syftet ämnades att uppnås genom analys av beskrivningar och resonemang kring strategier från erfarna lärare och mindre erfarna lärare. LÄS MER

  3. 23. "DET SVÅRA ÄR INTE ATT TA ETT LVM, DET SVÅRA ÄR ATT INTE TA ETT" : En kvalitativ studie om socialsekreterares upplevelser av stödinsatser, med särskilt fokus på tillämpningen av tvångslagstiftningen LVM samt etiska dilemman i handlingsutrymmet.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Moa Mourujärvi Nell; Rose Mare Jihan Boya; [2021]
    Nyckelord :social secretary; LVM; compulsory treatment; room for maneuver; street-level bureaucracy; ethical dilemmas; socialsekreterare; LVM; tvångsvård; handlingsutrymme; gräsrotsbyråkrati; etiska dilemman;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är dels att undersöka socialsekreterares upplevelser av stödinsatser till personer med missbruksproblem, med särskilt fokus på tillämpningen av tvångslagstiftningen Lag (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall (LVM), dels huruvida socialsekreterare upplever etiska dilemman vid bedömning av LVM och hur sådana dilemman kan hanteras. Uppsatsen bygger på en kvalitativ studie där totalt sex semistrukturerade intervjuer genomfördes med socialsekreterare i olika kommuner i Sverige. LÄS MER

  4. 24. Motivationsarbete : En studie om hur studie- och yrkesvägledare arbetar med studiemotivation i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Linn Eriksson; Emma Hagerman; [2021]
    Nyckelord :Kompetens; motivation; självkännedom; skolavhopp; skoltrött; studie- och yrkesvägledning; valkompetens;

    Sammanfattning : Elevers skolavhopp som har sin grund i låg motivation och bristande valkompetens kostar samhället 260 miljarder kronor per årskull. Syftet med studien är att synliggöra hur verksamma studie- och yrkesvägledares kompetens nyttjas i arbetet med att upptäcka och stärka elever med låg studiemotivation i grundskolans senare år. LÄS MER

  5. 25. Hur man uppnår en motiverande fiolundervisning: En kvalitativ studie om elevers motivation och hur läraren kan påverka den

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hanna Ericsson; [2021]
    Nyckelord :Motivation; Lustfyllt lärande; Fiol; Musikundervisning; Övning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Joyful learning; Violin; Practice; Educational science; Music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur fiollärare jobbar för att motivera sina elever och vilka faktorer elever själva anser har betydelse för deras motivation vad gäller musicerande. Studien syftar också till att undersöka vilka egenskaper elever eftersöker hos en motiverande lärare. LÄS MER