Sökning: "motivationsfrämjande arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden motivationsfrämjande arbete.

  1. 1. Motivation ur variation : En kvalitativ studie om motivationsfrämjande läs- och skrivundervisning ur lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Susann Dahl; Terese Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Anpassning; behov; belöning; digitala verktyg; enskilt arbete; grupparbete; motivation; självkänsla; självförtroende; uppmuntran; varierad undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka årskurs 1-3-lärares uppfattningar om motivationsfrämjande inslag i läs- och skrivundervisning. Metoden utgick från en kvalitativ forskningsmetod bestående av 8 semistrukturerade intervjuer med lärare från årskurserna 1-3. LÄS MER

  2. 2. Framgångsfaktorer för läsmotivation : En kvalitativ intervjustudie om lärares perspektiv på metoder för att främja läsmotivation i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Fredrik Frendin; [2023]
    Nyckelord :Motivation; reading; digital tools; reading strategies; theory of self-efficacy; Swedish subject; teacher; Motivation; läsande; digitala verktyg; självförmåga; svenskundervisning; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur några lärare beskriver arbetet med läsning i årskurs 4-6 i svenskämnet för att skapa förutsättningar för läsmotivation hos elever. Följande frågeställningar har använts för att uppnå studiens syfte: Hur beskriver lärare att de implementerar läsandet i svenskundervisningen, hur beskriver lärare att de motiverar elever till läsande i svenskämnet samt vilka faktorer beskriver lärare som betydelsefulla för deras arbete med läsning i årskurs 4-6. LÄS MER

  3. 3. En studie om motivationsfrämjande strategier i relation till elevers självuppfattning i matematikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ebba Andersson; Denise Arturson; Lina Vadebo; [2022]
    Nyckelord :Matematiklärare; motivation; självuppfattning och strategier.;

    Sammanfattning : I denna studie har det undersökts vilka olika strategier matematiklärare använder för att arbeta motivationsfrämjande och i relation till elevens självuppfattning. Tidigare forskning pekar mot att det finns samband mellan elevers självbild och deras prestationer i ämnet. LÄS MER

  4. 4. Lärares motivationsfrämjande arbete inom läsundervisningen i svenska årskurs 4-6 : En studie baserad på observationer av fyra lärares arbete inom svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Hannes Berglund; [2022]
    Nyckelord :motivation; reading motivation; Swedish subject; reading education; reading promoting; motivation; läsundervisning; svenskämnet; mellanstadiet; läsmotivation; läsfrämjande arbete;

    Sammanfattning : As Swedish students´ reading comprehension is in decline and reading is getting less space in the lives of children and young people, a large responsibility is placed on the school to promote students’ motivation to read. For that reason, the purpose of this study has been to examine how teachers promote students’ motivation to read fiction. LÄS MER

  5. 5. Motivationsfrämjande arbete i bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Madeleine Haraldsson; [2021]
    Nyckelord :bildundervisning; lärarperspektiv; motivation; motivationsfrämjande arbete; motivationsteorier;

    Sammanfattning : Skolverket (2018) presenterar i rapporten Attityder till skolan under kapitlet Trivsel och motivation hur enbart 48% av eleverna från årskurs 7–9 tycker skolan ”oftast eller alltid” är rolig. Likaså visar rapporten hur enbart 15% flickor respektive 27% pojkar mellan årskurserna 7–9 upplever att skolan ”alltid” är meningsfull. LÄS MER