Sökning: "motivationshöjande aktiviteter"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden motivationshöjande aktiviteter.

  1. 1. Ungdomspoolen, en instas för utbildning och arbete för ungdomar från socioekonomiskt utsatta områden : Kvalitativ studie om ungdomars uppfattningar om hur Ungdomspoolen skapar förutsättningar till utbildning och arbete

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Hanna Söderling; [2022]
    Nyckelord :Arbete; Empowerment; Socioekonomiskt utsatta områden; Unga Vuxna; Utbildning;

    Sammanfattning : Det finns många faktorer som bidrar till hälsa varav utbildning och arbete är två bestämningsfaktorer för hälsa. Arbete bidrar till sociala relationer, personlig utveckling, betydelse för individens ekonomiska resurser, struktur i vardagen och delaktighet i samhället vilket påverkar hälsan positivt. LÄS MER

  2. 2. Den som inte frågar får inget veta : Begreppsutveckling med hjälp av spelbaserat lärande för elever i åk 7-9 diagnostiserade med högfungerande autism.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Emma Frisk; Linda Hallengärd; [2021]
    Nyckelord :Begreppsutveckling; högfungerande autism; inkluderad undervisning; spelbaserat lärande;

    Sammanfattning : Tio teoretiska begrepp undervisades med hjälp av tre fasta spelbaserade arbetsmetoder i NO-ämnet kemi och arbetsområdet kroppens ämnesomsättning. Undervisningen genomfördes i två inkluderade elevgrupper bestående av elever med högfungerande autism. Efter genomförandet av arbetsmetoderna utfördes kvalitativa elevintervjuer. LÄS MER

  3. 3. ”De här eleverna följer inte några mallar och då måste du som lärare följa efter” : En intervjustudie om hur lärare i de lägre skolåren identifierar och utmanar särbegåvade elever inom matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lisa Danielsson; [2021]
    Nyckelord :gifted students; mathematics; identification; adaptions; särbegåvade elever; matematik; identifiering; anpassningar;

    Sammanfattning : Matematiskt särbegåvade elever är en elevgrupp som länge inte fått tillräcklig uppmärksamhet inom den svenska skolforskningen. Det handlar om elever som besitter en kunskap inom matematikämnet som sträcker sig långt över vad som anses normalt i förhållande till deras ålder men som ofta hamnar under radarn. LÄS MER

  4. 4. Att främja motivation : Om lärarens betydelse och vikten av att skapa meningsfullhet i skolarbetet för eleven.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elisabeth Holmgren; [2018]
    Nyckelord :begriplighet; hanterbarhet; lärare-elev-relation; meningsfullhet; motivation; skola.;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ undersökning som bygger på semifokuserade gruppintervjuer med 8 lärare från två skolor i grundskolans årskurs 7 – 9. Syftet med studien var att undersöka hur lärare arbetar med motivationshöjande insatser och de forskningsfrågor som ställdes var: - Vilka aspekter anser lärare är viktiga att beakta i motivationsarbete? - Hur arbetar lärare med motivationshöjande insatser i det dagliga arbetet? Som analysmetod användes tematisk analys och de pedagogiska implikationer som låg till grund utgick från påverkan sett ur konstuktionistiskt samt salutogent synsätt. LÄS MER

  5. 5. Musik som kommunikativt medel för elever påtidig utvecklingsnivå : En fenomenologisk studie om utvecklingsstörning, musik, språk och kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Lindgren; [2015]
    Nyckelord :Phenomenology; mental retardation; music; communication.; Fenomenologi; utvecklingsstörning; musik; kommunikation.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka hur några speciallärare och specialpedagoger ser på arbete med musik, språk och kommunikation för elever på tidig utvecklingsnivå. Fokuseringen är hur de ser på att använda musik för att nå språkliga och kommunikativa mål för elever i gymnasiesärskolan. LÄS MER