Sökning: "motivationsproblem"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet motivationsproblem.

  1. 1. Att arbeta och kommunicera på distans : Splittrad verksamhet, motivationsproblem och minskad informell kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Karin Biörklund; Peter Persson; [2022]
    Nyckelord :informal communication; management control; remote work; digitalization; informell kommunikation; verksamhetsstyrning; distansarbete; digitalisering;

    Sammanfattning : Arbete hemifrån är inget nytt koncept men under covid-19 pandemin har distansarbete ökat i hög utsträckning under en relativt kort tidsperiod och blivit normaliserat till ett vardagligt arbetssätt. Det finns fördelar med distansarbete, exempelvis arbetsro och mindre resor, men det existerar även utmaningar. LÄS MER

  2. 2. Styrmodeller och motivation : En kvalitativ studie som beskriver hur en kommuns utarbetade styrmodell samspelar med motivationen hos kommunens anställda.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Jesper Jönsson; Daniel Johnsson; [2022]
    Nyckelord :control systems; control systems as a package; motivation; municipality; management; self-determination theory.; styrmodell; styrpaket; motivation; kommun; chefskap; självbestämmandeteorin.;

    Sammanfattning : Titel: Styrmodeller och motivation - En kvalitativ studie som beskriver hur en kommuns utarbetade styrmodell samspelar med motivationen hos kommunens anställda.  Ämne: Självständigt uppsatsarbete inom företagsekonomi, 30 hp. LÄS MER

  3. 3. En studie i elevmotivation genom självreglerande lärande som metod för inlärning i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Karina Wiebke Gehrke; [2022]
    Nyckelord :formative assessment; learner autonomy; Self-Determination Theory; motivation; language studies; language learner autonomy; SDT; intrinsic motivation; extrinsic motivation; learning motivation; self-regulation; student motivation; modern languages; language learning; formative feedback; self-regulated learning; effective learning; task level; process level; self-regulation level; feedback; long-term goals; learning goals; high school eligibility; curriculum; primary school; language choice; multilingual society; result-oriented curriculum; learning system; language skills; curriculum in modern languages; upper secondary school; motivation difficulty; motivation problem; German; lack of motivation; planning phase; implementation phase; self-reflection phase; metacognition; metacognitive strategy; metacognitive process; thought process; visible learning; controlled learning; autonomous self-regulation; sense of autonomy; social values; personal values; self-regulation style; identified regulation; integrated regulation; SDT; work method; self-reflection; goal setting; learning activity; formative; Motivation im Unterricht; Lernermotivation; Autonomie; Fremdsprachenunterricht; Formative Diagnostik; Lernerautonomie; Lernmotivation; Selbstregulation; Autonomie; Schülermotivation; moderne Sprachen; Sprachenlernen; formative Beurteilung; formatives Feedback; selbstgesteuertes Lernen; effektives Lernen; Freude am Lernen; Aufgabenebene; Prozessebene; Selbstregulationsebene; Feedback; Lernziele; Lehrplan; Grundschule; mehrsprachige Gesellschaft; ergebnisorientierter Lehrplan; Lernsystem; Sprachkompetenz; Lehrplan in Moderne Sprachen; Sekundarstufe II; Motivationsschwierigkeit; Motivationsproblem; Fach Deutsch; DaF; Motivationsmangel; Planungsphase; Umsetzungsphase; Selbstreflexionsphase; Metakognition; metakognitive Strategien; metakognitiver Prozess; Denkprozess; sichtbares Lernen; intrinsische Motivation; extrinsische Motivation; kontrolliertes Lernen; autonome Selbstregulation; Autonomiegefühl; soziale Werte; persönliche Werte; Selbstregulationsstil; identifizierte Regulation; integrierte Regulation; SDT; Arbeitsmethode; Selbstreflexion; Zielsetzung; Lernaktivität; lärandemotivation; självreglering; autonomi; elevmotivation; moderna språk; språkinlärning; formativ bedömning; formativ återkoppling; självreglerande lärande; effektivt lärande; glädje i undervisning; uppgiftsnivå; processnivå; självregleringsnivå; återkoppling; långsiktiga mål; lärandemål; gymnasiebehörighet; läroplan; språkvalslektion; grundskola; språkval; flerspråkig samhälle; resultatorienterad; lärosystem; språkkunskap; kursplan i moderna språk; högstadiet; motivationssvårighet; motivationsproblematik; tyska; motivationsbrist; planeringsfas; genomförandefas; självreflektionsfas; metakognition; metakognitiv strategi; metakognitiv process; tankeprocess; synligt lärande; inneboende motivation; yttre motivation; kontrollerad; autonom självreglering; extrinsisk motivation; intrinsisk motivation; autonomikänsla; sociala värden; personliga värden; självregleringsstil; identifierad reglering; integrerad reglering; SDT; arbetsmetod; självreflektion; målsättning; inlärningsaktivitet; formativ;

    Sammanfattning : Onödiga språkvalsbyten i moderna språk kan anses vara resultat av motivationsbrist kopplat till intrycket att glädje i språkvalsstudier inte leder till gymnasiebehörighet.  Denna studie ämnar undersöka och fördjupa kunskap om   a) samband mellan självreglering och elevmotivation, samt b) samband mellan glädje och motivation. LÄS MER

  4. 4. Att motivera hotellpersonal - En kvalitativ studie kring styrformer och motivationsproblem och vad som händer när en pandemi slår till

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Petra Lundevaller; Madeleine Wigren; [2021-09-22]
    Nyckelord :Ekonomistyrning; motivation; styrsystem; resultatstyrning; handlingsstyrning; socialstyrning; krishantering; coronapandemin;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att motivera anställda genom kombinationer av styrformer är ett ständigt och föränderligt arbete. När dessutom coronapandemin drabbade världen förändrades även situationen för företag och arbetet med motivation genom styrsystem blev än mer komplext. LÄS MER

  5. 5. Psykosociala och arbetsfrämjande motivationsfaktorer : En kvalitativ studie om motivationsfaktorer & den psykosociala arbetsmiljön

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Cecilia Berg; William Einald; Peshbin Guli; Johannes Moberg; [2021]
    Nyckelord :psykosocial hälsa; arbetsmotivation; stress; förbättringar; behov; organisation; beteende motivation;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka en verksamhet som genomgått förändring i de deras arbetsutförande i och med Covid-pandemin. Hur det egentligen har påverkat individens psykiska hälsa samt vilka förbättringsmöjligheter det kan finnas och vilka åtgärder som verksamheten borde införa för att främja medarbetarnas hälsa på ett mer effektivt sätt. LÄS MER