Sökning: "motivera elever slöjden"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden motivera elever slöjden.

  1. 1. "...då är jag ju nollspråklig helt plötsligt" En fenomenografisk studie av slöjdlärares upplevelser av den flerspråkiga slöjdundervisningen.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jeaper Aaröe; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Slöjdämnet betraktas ofta som ett gynnsamt integrationsämne där nyanlända elever får möta ordinarie undervisning för första gången. Samtidigt inhyser slöjden ett antal kunskapsområden som ställer höga krav på elevernas språkliga förmågor. LÄS MER

  2. 2. Teoretiska kunskapsområden i textilslöjden : En studie om hur några textilslöjdslärare arbetar med teoretiska moment inom slöjdämnet i högstadiet

    M1-uppsats, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Isabell Brändström; [2013]
    Nyckelord :Textilslöjd; slöjdteori; motivation; kunskap;

    Sammanfattning : I denna studie har jag undersökt textillärarnas arbete med teoretiska moment i slöjden. Studiens syfte är att belysa lärarnas tankar kring innehåll, syfte och hur de lägger upp undervisningen för att motivera sina elever till att jobba med dessa moment. LÄS MER

  3. 3. Slöjden - ett viktigt ämne

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetiska ämnen i Lärarutbildningen Umeå

    Författare :Anna Danielsson; Hans Svensson; [2007]
    Nyckelord :Slöjdämnet; Slöjdprocessen;

    Sammanfattning : I Skolverkets Nationella utvärdering av slöjd 2003 framkommer det att elever och föräldrar har svårt att se nyttan med slöjden. Därför har vi valt att titta på varför slöjden är viktig och också försöka finna ett svar på hur slöjdläraren kan tydliggöra ämnet och motivera slöjden för eleverna. LÄS MER

  4. 4. Reflekterande slöjd med fokus på skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetiska ämnen i Lärarutbildningen Umeå

    Författare :Per Vikström; [2005]
    Nyckelord :Arts and literature; Estetiska ämnen; Kunskap; samarbete; ämnesövergripande; kunskapsformer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att se om elever genom att skriva bättre förstår vilka kunskaper de får i slöjden, vilka arbetsmetoder slöjdlärarna använder för att eleverna ska reflektera och om det är möjligt att arbeta ämnesövergripande för att eleverna ska reflektera. Metoder som använts för att få fram resultatet är litteraturstudier, intervjuer och erfarenheter från tidigare projektarbete. LÄS MER