Sökning: "motiverande matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden motiverande matematik.

  1. 1. Effekterna av pedagogiska spel för elever med svårigheter i bråk : En fallstudie av ett pedagogiskt spel från elevernas perspektiv i grundskolan årskurs 4-5

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Matilda Meuller; [2023]
    Nyckelord :Bråk; Motivation; Pedagogiska spel; Svårigheter.;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne som många elever tycker är svår och jobbig och motivationen till att lära sig det är ofta bristande eller saknas helt. För varje år är det en stor del som lämnar grundskolan utan ett godkänt betyg i matematik. LÄS MER

  2. 2. Att motivera små detektiver : En intervjustudie om lågstadielärares syn på hur undervisning kan motivera elever i samband med problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ida Burman; Sofia Segerberg; [2022]
    Nyckelord :problemlösning; motivation; matematik; självbestämmandeteorin; autonomi; kompetens; delaktighet; lärares reflektioner; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att kartlägga lågstadielärares reflektioner kring hur de upplever att undervisning i problemlösning påverkar elevers inre motivationsamt hur de arbetar för att stödja elevernas inre motivation. I studien behandlas de två frågeställningarna: Hur upplever lärarna att undervisning i problemlösning påverkarelevernas inre motivation och hur beskriver lärarna att de arbetar för att skapa möjligheter i undervisningen för eleverna att uppleva inre motivation? Studien är av kvalitativ karaktär och data har samlats in genom metoderna observation och semistrukturerad intervju av två lärare i lågstadiet. LÄS MER

  3. 3. Blockprogrammeringsmiljöers egenskaper : En intervjustudie om lärares arbete med blockprogrammeringsmiljöer i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Magnus Persson; Oscar Ringstad; [2022]
    Nyckelord :Block Programming; Programming Environment; TPACK; Teaching Mathematics; Constructivism; Blockprogrammering; Programmeringsmiljö; TPACK; Matematikundervisning; Konstruktivism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få mer kunskap om vilka egenskaper lärare anser att en blockprogrammeringsmiljö bör ha för att elever ska utveckla sina generella matematiska kunskaper. I denna studie har vi först gjort en induktiv tematisk analys för att hitta teman och sedan en deduktiv analys med hjälp av TPACK och konstruktivism. LÄS MER

  4. 4. Lärares inställning till laborativt material inom matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Tove Fritiofsson; Sara Mallenberg; [2022]
    Nyckelord :manipulative material; matematik; matematikundervisning; laborativt material; lärare; uppfattning; upplevelse;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att undersöka hur lärare beskriver deras upplevelser och erfarenheter kring användning av laborativt material i matematikundervisningen och dess påverkan på elevers lärande. Metoden som valdes ut för att samla in vår empiri var kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomförda med tio lågstadielärare som i olika grader använder sig av laborativt material i sin matematikundervisning. LÄS MER

  5. 5. Motivation i matematik : En systematisk litteraturstudie om vad som påverkar elevers motivation i matematik

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Malin Gottfridsson; Tea Johnsson; [2021]
    Nyckelord :matematik; motivation; inre motivation; yttre motivation; undervisningsmetod;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie handlar om elevers motivation inom matematik och syftar till att ta reda på vad som motiverar elever samt om det finns undervisningsmetoder som kan skapa mer motivation än andra. Studien ger en inblick i några motivationsfaktorer som finns i aktuell forskning. LÄS MER