Sökning: "motiverande samtal som arbetsmetod"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden motiverande samtal som arbetsmetod.
1. DROGANVÄNDNING BLAND UNGA VUXNA : professionellas upplevelse av droganvändning, bakomliggande orsaker och stöd
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Studien undersöker professionellas upplevelse av dagens droganvändning bland unga vuxna i åldrarna 18-26. Studien vill få svar på vad de professionella som arbetar inom socialtjänst och öppenvård upplever är den mest förekommande drogen som brukas i dagsläget, vad de anser är vanliga bakomliggande orsaker till att en ung vuxen utvecklar ett drogproblem, samt vilka arbetsmetoder de själva använder i arbetet med en ung vuxen med drogproblematik. LÄS MER
2. ”[...] jag har fått följa med på resan när man kommit till ett nyktert liv [...]” : - En kvalitativ studie om socialsekreterares erfarenheter av sitt arbete med äldre personer med alkoholmissbruk
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka på vilka sätt socialsekreterare ser på sitt arbete med äldre personer med alkoholmissbruk. Målet med undersökningen var att få en fördjupad förståelse för hur socialsekreterares erfarenheter kan relatera till de insatser och arbetsmetoder vilket socialtjänsten erbjuder äldre personer med alkoholmissbruksproblematik. LÄS MER
3. "If it works, it works!" : en studie om FaR® på svenska läkarutbildningar
Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet var att ta reda på vilken undervisning och vilka kunskaper läkarstudenter får om FaR på svenska läkarutbildningar samt vilka hälsopedagogiska verktyg studenterna får med sig från utbildningen för att kunna arbeta med metoden i sin framtida yrkesroll. Följande frågeställningar formulerades; Vilken utbildning om FaR ingår i de olika läkarutbildningarna i Sverige samt vilka likheter och skillnader kan utläsas? Vilka åsikter har de programansvariga vid läkarutbildningarna om utbildningen som studenterna får gällande FaR? Hur uppfattar läkarstudenterna FaR som arbetsmetod och vad anser de om den utbildning som ges om metoden? Vilka hälsopedagogiska verktyg får läkarstudenterna med sig från utbildningen för att arbeta med FaR och hur ser de på hälsopedagogik kopplat till läkaryrket? Metod En kvalitativ ansats användes för att besvara dessa frågor. LÄS MER
4. Hälsosamtal - baserade på motiverande samtal som stöd för livsstilsförändringar.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Distriktsjuksköterskan träffar kontinuerligt patienter som är intresserade av livsstilförändringar för att må bättre och förebygga sjukdom. Genom ett hälsosamtal om levnadsvanor till exempel tobaksrökning, fysisk inaktivitet, osunda matvanor och hög alkoholkonsumtion utgår man från individens egen motivation till förändring för bättre hälsa. LÄS MER
5. Hälsovägledares strategier och underliggandeantaganden vid motivationsarbete till viktnedgång : en intervjustudie om motivation
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Syftet var att undersöka fyra hälsovägledares uppfattningar och strategier för att motivera individer till viktminskning. Avsikten var även att utreda vad de bygger sina uppfattningar och strategier på, samt att jämföra deras strategier med befintliga teorier om beteendeförändring såsom Motiverande samtal, Stages of change, Social learning theory och Health belief model. LÄS MER