Sökning: "motiveras till konsumtion"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden motiveras till konsumtion.

  1. 1. En hållbar konsumtionsprincip? - En undersökning av hur den varumärkesrättsliga konsumtionsprincipen förhåller sig till EU-kommissionens handlingsplan för cirkulär ekonomi och principen om hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ellen Grevåker; [2022]
    Nyckelord :Immaterialrätt; varumärkesrätt; EU-rätt; konsumtionsprincipen; varumärkeskonsumtion; hållbar utveckling; principen om hållbar utveckling; handlingsplanen för cirkulär ekonomi; trademark law; intellectual property law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Due to the climate crisis, the European Commission has presented A new Circular Economy Action Plan – For a cleaner and more competitive Europe. The main purpose of the action plan is to create a framework for sustainable products to change into a climate neutral society and decoupling economic growth from resource use. LÄS MER

  2. 2. Plants for everyone : prospects of upscaling consumption of plant-based protein products

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Clara Landsbo; [2022]
    Nyckelord :plant-based protein products; consumption; lifeworld; discourse; habit; culture; motivation;

    Sammanfattning : A change towards a more sustainable food consumption is necessary in order to mitigate climate change. Changing diets and preferences from animal-based to plant-based has a great potential to reduce impact on the environment. However, this requires action in both local and global contexts. LÄS MER

  3. 3. E-handelns aktiva fyndjägare : En kvantitativ studie om faktorerna som motiverar millennials till att konsumera

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Mimmi Lemrell; Sofie Wendt; [2021]
    Nyckelord :Millennials; Generation Y; Konsumtionsbeteende; E-handel; Internet; Motivationsfaktorer;

    Sammanfattning : Titel: E-handelns aktiva fyndjägare - En kvantitativ studie om faktorerna som motiverar millennials till att konsumera. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. LÄS MER

  4. 4. "Tänk om det vore lätt att äta rätt" : nudging med etologiska robotar i en spekulativ framtid

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Isabelle Eerola; Therese Banström; [2021]
    Nyckelord :nudging; ethorobotics; meat consumption; speculative design; nudging; etologiska robotar; köttkonsumtion; spekulativ design;

    Sammanfattning : Det mest miljöskadliga livsmedlet är kött, trots kunskapen motiveras inte människor till att minska sin köttkonsumtion. Konsumtion handlar också omkänslor och sociala normer. Människor saknar kunskap för att lyckas implementera förändringar i deras beteende. LÄS MER

  5. 5. Återanvändbara förpackningar : Ett alternativ ur ett producent- och konsumentperspektiv?

    Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Ida Lundgren; Fanny von Matérn; [2021]
    Nyckelord :Reusable packaging; milk packaging; glass bottles; circular economy; Återbrukssystem; mjölkförpackningar; glasflaskor; cirkulär ekonomi;

    Sammanfattning : Många av de aktuella miljöproblemen kan kopplas till dagens konsumtionssamhälle som intensivt brukar jordens resurser. För att nå klimatmålen och reducera antropogen påverkan på miljön krävs effektiva åtgärder, bland annat inom produktion och konsumtion av varor och tjänster. LÄS MER