Sökning: "motmakt"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade ordet motmakt.

  1. 1. "Gropen dom har grävt åt oss fem-femmor" : En fallstudie av 15 brevskrivande patienter vid S:t Sigfrids kriminalavdelning under åren 1948–1952

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Kevin Lif Grönholm; [2024]
    Nyckelord :S:t Sigfrids sjukhus; straffriförklarade; motmakt; vård; straff;

    Sammanfattning : This study aimed to answer three main questions: (1) How are the 15 patients at St. Sigfrid’s criminal ward described in the documentation during the years 1948-1952; (2) How can these descriptions be contrasted with the image of the patients through their own words and actions, considering factors such as a) power relations including various forms of resistance and b) the balance between care and punishment; and (3) How can the study be made relevant and utilized within the framework of the objectives of history and psychology according to the curriculum? To answer these questions a text analysis was conducted where the patients’ documentation and letters were read, interpreted, and summarized. LÄS MER

  2. 2. Skolchefens makt och inflytande

    Master-uppsats,

    Författare :Maria Weståker; [2023]
    Nyckelord :superintendent; schoolboard; educational leadership; school management; Foucault; power and influence; skolchef; huvudman; skolstyrelse; styrning; Foucault; makt och inflytande;

    Sammanfattning : Abstract  The purpose of this study is to investigate the perceived power and influence of superintendents in relation to their state-appointed role in the Education Act, and the autonomy it provides. This qualitative study uses Foucault’s analysis of power as its theoretical framework. LÄS MER

  3. 3. "Samtidigt som du ska va den stöttande så blir du liksom fångvakten och så ska du ändå bygga en relation som är bärande" : En kvalitativ studie baserad på professionellas berättelser om arbetet på SiS särskilda ungdomshem

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elin Blomstrand; Meja Hartell; [2023]
    Nyckelord :Asymmetri; Hantering; Makt; Maktasymmetri; Socialpedagogiska dimensioner; Socialpedagogiskt förhållningssätt; Socialpedagogiskt erkännande; Ungdomar; Utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera de professionellas erfarenheter av socialpedagogiska dimensioner och asymmetrin mellan behandlare och ungdom på SiS särskilda ungdomshem samt vilka skillnader som påverkar yrkesutövningen.  Studiens metodologiska utgångspunkt var hermeneutik med kvalitativa semistrukturerade intervjuer där fem professionella intervjuades. LÄS MER

  4. 4. Det interaktiva samspelet : En kritisk diskursanalys av påskupploppen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kriminologi och polisiärt arbete

    Författare :Olivia Szekeres; Sofia Larsson; [2023]
    Nyckelord :Folksamling; interaktion; våld; upplopp; makt; motmakt; ESIM; defensible space; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : During the spring of 2022, there were demonstrations against Paludan's approved gatherings where the demonstrations developed into violent riots. This study is an attempt to examine the dividing line for what constitutes whether a crowd becomes violent or not. LÄS MER

  5. 5. Vakna upp! : KavlaNer som medborgarpolitiskt engagemang (i tider av misstro)

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Alice Nihleen; [2022]
    Nyckelord :Medborgarpolitiskt engagemang; kunskap; demokratiskt samtal; KavlaNer; Facebook; Vaccinskepticism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Medborgarpolitiska engagemang som utmanar och ifrågasätter etablerad kunskap från expertsamhället till förmån för en alternativ kunskapssyn, är ett växande problem i dagens samhälle. Denna uppsats undersöker hur kunskapssynen i dessa medborgarpolitiska engagemang byggs upp, samt vilken betydelse den alternativa kunskapsbildningen kan få för det demokratiska samtalet. LÄS MER