Sökning: "motor skills training"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden motor skills training.

  1. 1. Motorik och dess prediktorer : En deskriptiv pilotstudie i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Filip Fröberg; [2022]
    Nyckelord :Constructivism; intervention; motor development; motor skill observation; motor training; physical education; Konstruktivism; intervention; motorisk utveckling; motorisk träning; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Inom en idrott och hälsa (IDH)-miljö, är syftet med denna studie (1) att fastställa effekten av motorisk träning på barn; (2) identifiera korrelerade prediktorer för motorik. Genom en systematisk informationssökning tillhandahålls en omfattande bakgrund som beskriver en uppsjö av framgångar inom motoriska inteventionsstudier och påverkade områden. LÄS MER

  2. 2. Talstörning och språkutvecklande undervisningsmetoder i svenskundervisningen i F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Zahra Heydar; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The aim of this study is to look at teaching methods for primary school children with speech disorders The term Language Disorder has many connotations depending on the manifestation and the kind of concerned disability. This study gives an account of some of the different designations that linguists have concluded and presented in their research about Language Disorder. LÄS MER

  3. 3. Förskollärarstudenters uppfattning av fysisk aktivitet i förskolan : En kvalitativ studie som syftar till att belysa förskollärarstudenters uppfattning av fysisk aktivitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Sandra Eriksson; [2021]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; förskola; förskollärarstudenter; påverkansfaktorer;

    Sammanfattning : This is a qualitative study aimed at getting an idea of how preschool teacher students perceive physical activity linked to the preschool context, how they perceive factors that can affect preschoolers' ability to be physically active, and how they themselves imagine that they might work on this later when they come out to work. The study was conducted through semi-structured interviews with five preschool teacher students who are studying their final semester of preschool teacher education. LÄS MER

  4. 4. Motorik - Konsekvenser och deras betydelse för idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Filip Fröberg; [2021]
    Nyckelord :Impacts; motor development; motor skills; physical education; students;

    Sammanfattning : The purpose of this annotated bibliography is to map children’s consequences, positive and negative, from motor development and how these refer to the Swedish school subject physical education (PE). Two research questions are used: (1) What positive respectively negative impacts follow a sophisticated or underdeveloped motor competence for children?, and (2) What relationship do such impacts have in a holistic perspective for PE? Through a systematic information retrieval from several databases, 12 primary sources are selected, summarized and scrutinized to answer the aforementioned research questions. LÄS MER

  5. 5. ”Det man gör med kroppen, fastnar i knoppen” : En kvalitativ undersökning om verksamma förskollärares arbete med motorisk utveckling i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Frida Åberg; Frida Rosén; [2021]
    Nyckelord :Motor skills; motor skills training; motor skills developement; physical development; learning; mental development; Motorik; motorisk träning; motorisk utveckling; fysisk utveckling; lärande; psykisk utveckling;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur sju förskollärare tolkar och arbetar med barns motoriska träning i den pedagogiska verksamheten samt om hur de anser att barns motorik påverkar utveckling och lärande. Den empiriska undersökningen utgår från en kvalitativ ansats med semistruktuerade intervjuer utifrån två frågeställningar: Hur resonerar förskollärare om motorisk träning kopplat till barns utveckling och lärande? Samt På vilka sätt utmanas barnen till motorisk träning på förskolan, enligt förskollärarna?. LÄS MER