Sökning: "motorik 4 år"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden motorik 4 år.

  1. 1. Catch And Run "On LINE" : grovmotoriskt test

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Caroline Thurgren; [2013]
    Nyckelord :gross motor test; motor test; children; preschool children; test; physioterapy; grovmotoriskt test; motoriskt test; motorik; barn; förskolebarn; test; grovmotorisk; sjukgymnastik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Peabody Developmental Motor Scale 2 (PDMS-2) är ett motoriskt test för barn upp till sex års ålder. Syftet med denna studie var att undersöka genomförbarheten hos Catch And Run On LINE (On Line), ett nytt grovmotoriskt test för förskolebarn, samt att utvärdera överensstämmelsen (concurrent validity) mellan On Line och den grovmotoriska delen av PDMS-2. LÄS MER

  2. 2. The Developmental Coordination Disorder Questionnaire 2007 som screeningsinstrument för barns motorik : en svensk valideringsstudie

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Eva Fors; [2012]
    Nyckelord :Developmental Coordination Disorder; Developmental Coordination Disorder Questionnaire; DCDQ 07; motor coordination; assessment; screening protocol for motor coordination; clumsy children;

    Sammanfattning : Aim Developmental Coordination Disorder Questionnaire 2007 (DCDQ'07) is an international survey tool based on parents' estimation of their child's motor coordination skills. The purpose of this study was to investigate the validity of a Swedish version of DCDQ'07 by finding out how the classification of Developmental Coordination Disorder (DCD) via DCDQ'07 is consistent with the classification of DCD via the motor impairment test, Movement ABC. LÄS MER

  3. 3. Kroppens enda roll är inte att bära omkring på hjärnan! – En undersökning om och hur några lärare arbetar med rörelse i sin undervisning.

    C-uppsats,

    Författare :Madeleine Brännsten; Anna Pernestam; [2011]
    Nyckelord :Rörelse; motorik; inlärningsstilar; koncentrations;

    Sammanfattning : SammanfattningVårt syfte med arbetet är att undersöka om lärare arbetar med rörelse i sin undervisning,följaktligen om de tillgodoser de elever som framförallt har en kinestetisk lärostil. Syftet medarbetet är också ta reda på hur lärare ser på elevers lärande och deras olika inlärningsstilar. LÄS MER

  4. 4. Rörelsens betydelse för elevers lärande : Lärares uppfattning och användning av rörelse i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jonas Stark; Linda Rönnlöv; [2008]
    Nyckelord :Rörelse; fysisk aktivitet; motorik; koncentration; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare uppfattar rörelsens betydelse för elevers lärande samt hur de använder sig av rörelse i sin undervisning.I studien använde vi oss av en kvalitativ forskningsmetod och vi genomförde tio semistrukturerade intervjuer på två olika skolor. LÄS MER

  5. 5. Normering av Nordiskt Orofacialt Test - Screening (NOT-S) för barn i åldrarna 3 till 6 år

    Magister-uppsats, Institutionen för nervsystem och rörelseorgan

    Författare :Carin Gustavsson; Cecilia Skoglund; Hanna Thelin; [2007]
    Nyckelord :Orofacial funktion; bedömning; barn; oralmotorik; sväljning; screening;

    Sammanfattning : Orofaciala funktioner såsom mimik, tal, tuggning och sväljning är viktiga för livskvaliteten. Det råder generell brist på normerade test som bedömer dessa funktioner och därför har Nordiskt Orofacialt Test – Screening (NOT-S) utvecklats. LÄS MER